Pokaż menuZamknij menumenu
 
ZOFIA PAŁUCHA W GALERII SZEWSKA
 
EUROPA–AFRYKA: EKSPORT–IMPORT
 
FORUM DIALOGU
 
EWA ZWARYCZ, „ROZBITE LUSTRO”
 
ARTIST TALK: ROZMOWA Z EWĄ ZWARYCZ
 
BAW! I SAW! W MIESZKANIU GEPPERTA
 
19. SURVIVAL NA SZEWSKIEJ
 
ZOFIA PAŁUCHA, „GETTING DIRTY IN THE...
 
LEON PODSIADŁY, „BEL AIR”
 
VAHA: WROCŁAW STRATEGIC SURVIVAL HUB
 
HORACY MUSZYŃSKI, „RIXT”
 
HANNA KRZETUSKA-GEPPERTOWA, „15 % ABSTRAKCJI”
 
WASTELAND: KULTURA DLA KLIMATU
 
LEON PODSIADŁY – BEL AIR (KATALOG)
 
KOLOROWE ZABAW!KI
 
SURVIVAL 18: KATALOG ONLINE
 
WASTELAND: KULTURA DLA KLIMATU / KULTUR FÜR DAS...
 
Otwarcie wystawy w Mieszkaniu Gepperta...
 
AKADEMIA LETNIA BABY ART WALK + SYMPOZJUM WROCŁAW...
 
BAW! Baby Art Walk 2020
 
ŚCIEŻKI DO INTERPRETACJI – PAMIĘTNIK...
 
BAW! Baby Art Walk 2020
 
SENIOR ART WALK 2020
 
Konkurs
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 17
 
Alfons Mazurkiewicz, Anna Raczyńska. 15%...
 
BAW! Baby Art Walk 2019
 
Barbara Żłobińska i Mariusz Maślanka. Bad...
 
#MUZEALNIAKI
 
BAW! Baby Art Walk 2019
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 16
 
Hanna Krzetuska, Karolina Szymanowska. 15%...
 
BAW! Baby Art Walk 2018
 
Entropia, sztuka rozpadu
 
BAW! Baby Art Walk 2018
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 15
 
Karina Marusińska. What The Eye Doesn’t...
 
Monika Konieczna, Zofia Gebhard. Mit Geistern...
 
Monika Konieczna. Atropa belladonna
 
BAW! Baby Art Walk 2017
 
THE ILLUSION OF RETURN
 
Karina Marusińska. What The Eye Doesn’t...
 
Leon Podsiadły. Bel Air
 
Akcja „Książki dla Gwinei”
 
SIECIOWANIE DLA KULTURY 2017
 
BAW! Baby Art Walk 2017
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 14
 
Mathilde Lavenne. Cienie / Shadows
 
Kasia Kmita. Kim byś była, gdybyś była kim...
 
Ghetto Relay. Projekt artystyczny Alessandry...
 
Die Deutschen kamen nicht
 
Kamil Moskowczenko. W co można...
 
Piotr Kmita. W poszukiwaniu straconego czasu
 
Stanisław Dróżdż. Ścieżki tekstu 
 
Młodzież w Europie
 
Podwórko Gepperta 2016
 
BAW! Baby Art Walk 2016
 
Mit Geistern Leben. Wydeptywanie Wydeptanych...
 
Podwórko Gepperta. Projekt społecznościowy
 
SIECIOWANIE DLA KULTURY 2016
 
100 000 KSIĄŻEK DLA GWINEI
 
BAW! Baby Art Walk 2016
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 13
 
Boże Ciało
 
Wykwit
 
Piotr Blajerski. The End
 
BAW! Baby Art Walk 2015
 
Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.II...
 
Podwórko Gepperta 2015
 
Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.I...
 
Grzegorz Różański. Zachowanie masy
 
Kamil I. Widzenia
 
Anna Raczyńska. Krótkie historie
 
Wrocław: The best of
 
BAW! Baby Art Walk 2015
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 12
 
Niemcy nie przyszli
 
Nienazwane przestrzenie / Innominate Spaces –...
 
Magda Franczak z udziałem Yael Frank....
 
Maria Stożek i Szymon Wojtyła. Bondage
 
Łukasz Filak, Wawrzyniec Kolbusz
 
Kornel Janczy
 
DYSK GEPPERTA 2014
 
Katarzyna Przezwańska
 
Śmierć Internauty
 
Tomasz Opania. Right Now the Same Wind...
 
Innominate Spaces
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 11
 
Krystian Truth Czaplicki. Przesunięty dom
 
DYSK GEPPERTA 2013
 
Ewa Żuchnik. Metamorfozy
 
Piotr Sakowski „ . “
 
Bez nie-ludzi nie ma nas
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 10
 
Krzysztof Furtas, Piotr Blajerski. Lux Aeterna
 
Aktywna poezja
 
Karina Marusińska. Sfera prywatna
 
Anna Kołodziejczyk. Obraz zniszczeń
 
Magda Franczak. Hairy Candies
 
Beata Wilczek + Michalina Grula. Ćwiczenia...
 
DYSK GEPPERTA 2012
 
Grzegorz Łoznikow. Historia w obrazkach
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 9
 
Piotr Zbierski. White Elephant
 
EGZEGEZA
 
Wystawa
 
Emergency Room
 
House of Change / Dom przemian
 
Piotr Kmita. Okropności zabawy
 
Dy Tagowska. Nigredo
 
Andrzej Sobiepan. PBZ
 
DYSK GEPPERTA 2011
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 8
 
KATALOG: „Sztuka po przejściach”...
 
Communism Never Happened
 
Festiwal „Sztuka po przejściach 2010”
 
Communism Never Happened
 
Il Vangelo secondo i reprobi, odc. 2
 
Piotr Wysocki. Aldona
 
Zbliżanie…
 
Michał Bieniek. Wracamy z polowania
 
Senses
 
Wojny religijne
 
Malwina Karp i Katarzyna Włodarczyk....
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
Sztuka po przejściach
 
Sztuka po przejściach
 
Festiwal „Sztuka po przejściach 2009”
 
Oiko Petersen. Downtown Collection
 
Oiko Petersen. Downtown Collection
 
Kwiaty na poddaszu
 
Pochwała przemijającego czasu
 
Anna Kołodziejczyk. Ruiny / Martwa natura
 
KATALOG: Pomiędzy wyspami
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
KATALOG: Galeria Mieszkanie Gepperta 2008,...
 
Michał Marek. X jak MM
 
Wilhelm Sasnal. Brzozowski nam współczesny
 
Pola Dwurnik. Szwajcarskie rysunki
 
Jerzy Kosałka. Najważniejsze to zdrowie –...
 
Marcin Fajfruk. Disco Combat
 
Aleksandra Urban. Wonderland
 
Michał Bieniek. Ana Layla
 
Pomiędzy wyspami
 
KATALOG: Galeria Mieszkanie Gepperta 2007,...
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
Monika Konieczna. Kwiat dla mnie…
 
Oiko Petersen. Guys. From Poland with Love
 
Ewelina Ciszewska. Sympatyczna Pani Krysia
 
Przemysław Sanecki. Faking.Me.intimace.You
 
Anna Kołodziejczyk. Najpiękniejsze uczucia...
 
Artur Goliński. Lexicon, 6.Aufl
 
Tekla Woźniak. Kot na vhsie
 
Arkadiusz Nowakowski, Paulina Płachecka. Melanż...
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...

LEON PODSIADŁY – BEL AIR (KATALOG)

W hołdzie zmarłemu w wieku 88 lat prof. Leonowi Podsiadłemu – mentorowi wrocławskiej rzeźby – stworzyliśmy katalog upamiętniający twórczość wspaniałego artysty

We współpracy z Magdą Podsiadły córką wspaniałego, wrocławskiego artysty Leona Podsiadłego stworzyliśmy katalog upamiętniający historię życia i twórczości profesora wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. To także dokumentacja wystawy BEL AIR, która odbyła się w 2017 roku w galerii Mieszkanie Gepperta przywołującej klimat pobytu rodziny Podsiadłych w Afryce. Prezentowane były fotografie, rzeźby i grafiki zainspirowane pobytem w Gwinei w latach 1965-1970, a także oryginalne rzeźby afrykańskie.

POBIERZ KATALOG W WERSJI .PDF

Jedną z nich była plemienna rzeźba podarowana małżeństwu Geppertów po powrocie do Wrocławia, a także pochodzący z 1970 roku list Hanny Krzetuskiej adresowany do rodziny Podsiadłych rezydujących w Konakry. Te przedmioty symbolicznie scaliły ostatnią wystawę Profesora z miejscem, w którym została zaprezentowana – galerią Mieszkanie Gepperta, a więc dawnym mieszkaniem i pracownią Hanny Krzetuskiej-Geppertowej oraz prof. Eugeniusza Gepperta. Miejscem, w którym rodziła się powojenna historia sztuki we Wrocławiu, w którym spotykała się – współtworzona przez Leona Podsiadłego – tzw. Grupa (Szkoła Wrocławska). Tak oto lokalna, zdawałoby się, historia, biegnąc nieoczekiwanie poprzez Gwineę i Konakry, zatoczyła koło, zamykając niestety kolejny rozdział.

Leon Podsiadły rzeźbiarz, rysownik, pedagog, podróżnik, profesor wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Urodzony we Francji w 1932 roku, od 1947 roku mieszkał w Polsce, w latach 1965-70 mieszkał i pracował jako pedagog w Gwinei, profesor wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Autor m.in. pomnika Mikołaja Kopernika we Wrocławiu, pomników Pomordowanych Więźniów Obozu Koncentracyjnego w Gross-Rosen (Wrocław, Wichrów, Piotrowice), pomników nagrobnych pilota Bolesława
Orlińskiego i poety Tymoteusza Karpowicza. Artysta odszedł od nas 6 listopada 2020 w wieku 88 lat, w aurze złotej jesieni.


Karolina Bieniek

Leon Podsiadły, przyjaciel

Profesor Leon Podsiadły był częstym gościem Przeglądu Sztuki SURVIVAL.Poznaliśmy się podczas jednej z pierwszych edycji festiwalu, a po raz ostatni zobaczyliśmy się podczas tegorocznej – zrealizowanej w Przepompowni Port Miejski we Wrocławiu. Jednak to latem 2016 roku, kiedy szykowałam się do wyjazdu do Gwinei, na dobre przecięły się nasze losy. Połączyła nas przyjaźń i tęsknota za Afryką. Profesor Podsiadły jest jednym z ogniw łączących Wrocław i Konakry, stolicę Gwinei. Tak samo jak byli nimi Arkady Fiedler, Stanisław Lenartowicz, Teresa Tuszyńska, Zbyszek Cybulski, Ewa Szumańska… Spędziliśmy wiele godzin wspominając Jego Afrykę.

Rozmawialiśmy o szczęśliwych chwilach w szkole, o nieudanej książce Fiedlera, o kręceniu filmu „Cała naprzód”, o tym jak Cybulski wspiął się na palmę… i ledwo z niej zszedł żywy. To Podsiadły opisał mi po raz pierwszy sytuację kuriozalnej pomocy bratnich, socjalistycznych państw dla Gwinei, która zaowocowała potem pełnym polem nieużywanych muszli toaletowych, czy zastępem nikomu niepotrzebnych pługów śnieżnych. Później ten sam opis odnalazłam w książce Ewy Szumańskiej „Bizary”. Opowiadał mi również przy filiżance herbaty o tym, jak ówczesny Minister Kultury Gwinei wysłał go do Paryża po niezbędne do pracy twórczej i dydaktycznej narzędzia, co zaowocowało także nowym autem! Zaraz potem płynnie przechodził do samotnej wyprawy w głąb Gwinei, podczas której przywiezionym z Francji autem postanowił odwiedzić dom jednego ze swych uczniów. Upierał się nawet, że nad korytem jednej z rzek przejechał po zwalonych specjalnie dla niego palmach!. Uwielbiałam te historie. To były chwile bezcenne. Jasnym wówczas stało się, że podróż która wówczas się szykowała, odbędzie się śladami Leona. Dzięki jego opowieściom i własnemu uporowi udało mi się odnaleźć wiele miejsc, w których w latach 60. ubiegłego wieku przebywała gwinejska Polonia. Obecność Podsiadłych podczas najważniejszych wydarzeń w Gwinei zapamiętał spotkany przez mnie w 2016 roku wspaniały człowiek i wielki naukowiec Profesor Djibril Tamsir Niane, współorganizator – wraz z profesorami Władysławem Filipowiakiem i Bogusławem Szerniewiczem – wypraw archeologicznych w poszukiwaniu stolicy Imperium Mali (1962, 1964-65, 1967-68, 1973-74, 1978). Podczas wspomnianych badań umiejętności malarskie brata Leona, Feliksa, były szczególnie cenione przez naukowców. Zresztą obecność Polaków jest wspominana do tej pory. Także podczas spotkania z jednym z byłych premierów Gwinei mówiliśmy o lekarzach, naukowcach, ludziach kultury, w końcu także o nauczycielach. Za cel postawiłam sobie, by odnaleźć szkołę, w której Profesor nauczał rzeźby. Niewiele pomogła w tym wizyta w Muzeum Narodowym w Konakry. Tam dowiedziałam się, że szkoła sztuk pięknych została przeniesiona wiele lat temu poza Konakry, a większość uczniów Leona już nie żyje, w końcu minęło już prawie pięćdziesiąt lat, a życie w Gwinei bywa okrutna dla starych ludzi. Dopiero ostatniego dnia pobytu udało mi się dotrzeć do Szkoły Sainte Marie, w której już tylko gołe mury, plaże i piękne stare drzewa pamiętają lekcje Leona.

Te i wiele innych powodów zadecydowało dlaczego w 2017 roku w galerii Mieszkanie Gepperta przygotowaliśmy wystawę prac Leona Podsiadłego inspirowaną jego pobytem w Gwinei. Pokazaliśmy wówczas jego rzeźby i asamblaże, a także oryginalne rzeźby gwinejskie, o których sam Profesor mówił „że takich w Afryce już nie ma”. Na tych kilka tygodni zaprezentowaliśmy światu także pamiątki rodzinne z tamtego okresu, które ukazywały Leona nie tylko jako wspaniałego rzeźbiarza, ale także – świetnego fotografa!

Wystawa prac Leona Podsiadłego we współpracy z Magdą Podsiadły | Archiwum Fundacji Art Transparent

Na opracowanie czekają wciąż godziny wywiadów z Leonem, podczas których opowiadał mi o Wrocławiu czasów zaraz po wojnie, o ucieczce do Francji, o odebranym paszporcie, i o wyjeździe do dekolonizowanej wówczas Afryki Zachodniej.

Przeglądam teraz swoje zdjęcia przywiezione z tej podróży i jedno z pierwszych ukazuje plakat tłumaczący, jak zachować się podczas, nękającej ówczesną Gwineą, epidemii Eboli. Robiąc je, nie sądziłam, że inna epidemia dotrze do Polski i zabierze mojego drogiego przyjaciela. Kolejny rozdział został zamknięty. Pozostały opowieści i ogromny dorobek Leona Podsiadłego. Katalog, który dziś Państwu prezentujemy, jest wspomnieniem cudownych, jak sam o nich mówił, lat życia Profesora, a dla mnie oddaniem hołdu przyjacielowi.

Karolina Bieniek


 

Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom i instytucjom, które umożliwiły przygotowanie niniejszego katalogu:

  • Miasto Wrocław
  • Jacek Sutryk — Prezydent Wrocławia
  • Bartłomiej Świerczewski — dyrektor Departamentu Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego
  • Jerzy Pietraszek — Dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Miejskiego

Dziękujemy partnerom i współpracownikom, a w szczególności Magdzie Podsiadły.

Publikacja jest współfinansowana ze środków Gminy Wrocław.

Czytaj dalej
Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności