Do realizacji artystycznej w ramach open calla „Ciężar powietrza /The Weight of Air” wybrano Karolinę Szymanowską. Gratulujemy!
Karolina Szymanowska urodziła się we Wrocławiu, Studiowała Rzeźbę na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta. Obecnie jest związana z tą uczelnią jako pracowniczka. W okresie od 2014 do 2018 roku pełniła funkcję członkini Akademii Młodych Uczonych i Artystów. W roku 2021 zdobyła stopień doktora za badania nad tematem „Automaty: refleksje o dyscyplinie, pętli, powtórzeniach i zmęczeniu”. Wzięła udział w licznych wystawach zarówno w kraju, jak i za granicą.
Pisze o sobie: „Choć podstawą mojej twórczości jest rzeźba, pracuję w różnych mediach. Interesuje mnie sztuka osadzona w codzienności. Obserwuję człowieka i jego otoczenie i próbuję wtapiać w ten obraz swoje prace. W swojej strategii artystycznej często posługuję się pojęciami ilustrującymi zbiorowe i indywidualne procesy psychologiczne. Pętla, odbicie, przemieszczenie, to tylko niektóre ze zjawisk, na których opieram swoje działania. Fascynują mnie organiczne procesy adaptacyjne – transformacje i zniekształcenia, które dokonują się na skutek działania abstrakcyjnych sił. W swoich najnowszych realizacjach skupiam się na człowieku zaangażowanym w postęp technologiczny i na kosztach tej jakże skomplikowanej współzależności”.
O pracy artystycznej, którą zaprezentowano na 23. Przeglądzie Sztuki SURVIVAL
Szymanowska objaśnia swoją pracę w następujący sposób: „Flaga – bo niezmiennie kojarzy mi się z powietrzem i jest tradycyjnym symbolem władzy, suwerenności i kontroli. Ludzka – bo rzecz dotyczy zagadnień będących zarówno jednym z powodów, jak i konsekwencją naszej (ludzkiej) hegemonii w świecie. Dlatego wyobrażony w tej pracy człowiek dąży do samodoskonalenia i przezwycięża swoje słabości. Mimo gigantycznego (ponadludzkiego?) wysiłku demonstruje swoją potęgę. Postawiłam flagę na kołach, bo potrzebowałam łazika z całym jego ciężarem znaczeniowym (np. dotyczącym rywalizacji o dominację kosmiczną między ZSRR a USA bez zważania na koszty), ale też z lekkością odniesień do sci-fi. Chciałam, żeby flaga przygarnęła nieco kontekstu podróży, poszukiwania, zdobywania nowych światów, ale też takiego amerykańskiego »Sky is the limit«. Zarazem jednak ten mój »biedałazik« (który przywodzi także skojarzenia ze zgrzebną przyczepką samochodową), zamknięty i odcięty od świata, ma w sobie jakiś rodzaj impasu i w zasadzie wydaje się efektem przeżucia. Podobnie jak ta biedna wieża ciśnień, która stoi sobie od 120 lat, nietknięta przez wojnę, ocalała wręcz i. .. niepotrzebnieje. Ale nie dlatego, że się popsuła, tylko dlatego, że stała w miejscu, a świat poszedł dalej. I to w zasadzie był dla mnie punkt wyjścia. Chodziło mi o tę typową dla naszego gatunku nieustanną potrzebę sięgania wyżej, podbijania, zdobywania, zużywania i wypluwania”.
/
Praca została zrealizowana w ramach projektu ,,The Big Green” (open call pt. The Weight of Air), dofinansowanego ze środków UE. Wyrażone w niej poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury {EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
O naborze do tej części projektu
Osoby i grupy artystyczne działające we Wrocławiu, Rydze, Ankonie, Faro, Amsterdamie i ich okolicach miały okazję zgłaszać swoje propozycje prac w ramach open calla Ciężar powietrza / The Weight of Air. Nabór trwał do 31 lipca 2023 roku, a jego celem było wyłonienie artystów, którzy podejmą wyzwanie stworzenia prac poruszających najbardziej palące kwestie związane z powietrzem w wybranych lokalizacjach.
Powietrze, wszechobecne, a zarazem niewidzialne i nieprzewidywalne, stało się głównym tematem projektu. Artyści mieli za zadanie odnieść się do takich zagadnień jak jego „waga” czy „objętość” oraz wpływ ludzkich działań i przemysłu na jego jakość. Spośród zgłoszeń wybrano pięć osób lub grup artystycznych – po jednej w każdym z uczestniczących miast. Realizowane prace stały się unikalnymi odpowiedziami na lokalne wyzwania związane z powietrzem, a jednocześnie nawiązywały do wspólnych wątków wypracowanych w ramach projektu.
Prace zostały wybrane przez pięć organizacji współpracujących w ramach projektu Kreatywnej Europy The Big Green: Fundację Art Transparent (Wrocław), Latvijas Jaunā Teātra Institūts (Ryga), Marche Teatro (Ankona), Sciaena (Faro) oraz Collectief Walden (Amsterdam). Wybrane osoby i grupy artystyczne rozpoczęły współpracę w październiku 2023 roku, a prace powstawały do lipca 2024 roku.
Podczas realizacji projektu artyści otrzymali honoraria oraz budżety produkcyjne, które ustalono indywidualnie z każdą grupą. Proces twórczy obejmował zarówno współpracę z lokalnymi organizacjami, jak i spotkania online oraz offline, które zapewniały spójność powstających prac. Decyzja o wspólnym wątku przewodnim projektu została podjęta na początku współpracy, co umożliwiło artystom korzystanie z podobnych materiałów lub procesów twórczych.
Projekt zakończył się prezentacją powstałych dzieł, które zwracały uwagę na złożone kwestie związane z powietrzem, środowiskiem naturalnym i ekologią, a także ukazywały różnorodne podejścia artystyczne w interpretacji wspólnego tematu.