Prezentujemy projekty partytur graficznych stworzonych podczas prac nad utworami muzycznymi. Nie są to jednak partytury służące wykonaniu utworów. Przeznaczone są do użytku osób słuchających koncertu. Są formą przewodnika po utworze i jego dramaturgii dźwiękowej, mają skierować uwagę na zawarte w kompozycjach rozwiązania przestrzenne i brzmieniowe. Towarzyszą one plakatom zapowiadającym działania w ramach projektu Canti Spazializzati na przestrzeni lat, które każdorazowo są próbą graficznej interpretacji dźwięku.
Przedstawione partytury są konsekwencją działań w ramach Canti Spazializzati oraz Sceny Dźwiękowej Przeglądu Sztuki SURVIVAL, które to wywodzą się z teorii pogłębionego słuchania Pauline Oliveros, pejzażu dźwiękowego Raymonda Murraya Schafera i koncepcji muzyki eksperymentalnej Johna Cage’a. W centrum zainteresowania wszystkich tych koncepcji znajduje się proces aktywnego, świadomego słuchania. Stawiają one słuchaczy/czki na równi z osobami tworzącymi i wykonującymi utwór. W tym roku Canti Spazializzati bada, jak przy pomocy form graficznych zwiększyć zaangażowanie osób słuchających w proces twórczy.
Canti Spazializzati to prowadzony od roku 2018 cykl warsztatowo-koncertowy poświęcony teoriom i praktykom muzyki eksperymentalnej skupiającym się na koncepcjach uprzestrzenniania kompozycji dźwiękowych, które zostały stworzone dla wielokanałowego nagłośnienia. Łączy ideę prezentacji nowych projektów muzycznych z umożliwieniem osobom artystycznym rozwijania przestrzennych aspektów kompozycji dźwiękowych i stworzeniem platformy współpracy pomiędzy młodymi osobami muzycznymi, kompozytorskimi i artystycznymi zajmującymi się dźwiękiem. Cykl jest kontynuacją idei Canti Illuminati Festival poświęconego prezentacji nowych zjawisk w muzyce elektronicznej oraz wrocławskiej tradycji kwadrofonicznej prezentowanej w rozbudowanym programie podczas 14. edycji Sceny Dźwiękowej Przeglądu Sztuki SURVIVAL. W 2023 roku Canti Spazializzati tworzą: Daniel Brożek (kurator), Marta Konieczna (producentka/ współpraca kuratorska), Emilia Konwerska (PR), organizatorem jest Fundacja Pozytywka. W poprzednich latach cykl współtworzyli: Martyna Woch, Mateusz Sabela, Joanna Sokalska, Jan Chrzan.
kurator wystawy: Daniel Brożek
osoby autorskie plakatów: Karolina Pietrzyk, Mateusz Zieleniewski, Gilbert Schneider, Eva Erni
osoby autorskie partytur: Monika Szpyrka, Mar Sala Romagosa, Maciej Michaluk, Alicja Czyczel, Wiktoria Hawrot, Tomasz Putowski
//
Wystawa „Sound Art na Szewskiej” realizowana w Galerii Szewska jest dofinansowana przez Wydział Kultury Urzędu Miejskiego Wrocławia. www.wroclaw.pl