Pokaż menuZamknij menumenu
 
DECONFINING – uwalnianie sztuki, kultury...
 
DemArt – Międzynarodowy Instytut...
 
„It warms without burning” – wystawa
 
Hanna Krzetuska. To maluję ja!
 
Jedyna właściwa strona krat
 
„Białe plamy są, póki ich nie zauważamy”...
 
O Grupie Wrocławskiej
 
Novem
 
Granica przetrwania
 
22. Przegląd Sztuki SURVIVAL
 
The Big Green
 
SURV/5-21/WRO/2007-23
 
Iron Man
 
Fundacja delegatką EaP CSF
 
Uczymy (się) zmiany: z otoczeniem dla...
 
Iron Man
 
PRÓG i mattermorphosis – podwójna...
 
Najqueerowsza potrzeba zabawy
 
Najqueerowsza potrzeba zabawy
 
Twoje spojrzenie uderza w bok mojej twarzy
 
Twoje spojrzenie uderza w bok mojej twarzy
 
Uciekam tam z moją całą miłością…
 
Sound Art
 
DemArt – osoby komisarskie
 
21. Przegląd Sztuki Survival
 
BAW na wystawie „Ograniczenia określonego...
 
Ograniczenia określonego sposobu przemieszczania...
 
Rysunki z pandemii
 
Młodzież w kulturze
 
Nawiedzają mnie myśli o tym,...
 
KATALOG: „To maluję ja!”
 
Spacery historyczne
 
Wrocławianki. Książka herstoryczno-artystyczna
 
„Rysunki glonowe” – wystawa w galerii...
 
Podcasty – To maluję ja!
 
Scenariusze zajęć warsztatowych z cyklu...
 
Na wschodzie bez zmian
 
Forum „Hanna Krzetuska. To maluję ja!”
 
Hanna Krzetuska. To maluję ja!
 
„To maluję ja!” – wystawa w Mieszkaniu...
 
ARTIST TALK: Tomasz Opania
 
Jesienne spacery – BAW i SAW
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 20
 
Artifake takeover – relacje z Ukrainy
 
Wolontariuszki i wolontariusze SURVIVALU
 
Siedmioro wspaniałych, czyli BWA w galerii...
 
20!
 
20. Przegląd Sztuki SURVIVAL
 
Projekt Szpital w centrum...
 
Tomasz Czyżkowski przeciwko wojnie
 
Anna Kołodziejczyk w galerii Szewska
 
ARTIST TALK: Karolina Jaklewicz, Marzena Sadocha
 
Wiosenny Baby Art Walk
 
WIOSENNY SENIOR ART WALK!
 
LOKUM DLA UCHODŹCÓW I UCHODŹCZYŃ...
 
KAROLINA JAKLEWICZ | MARZENA SADOCHA, „STAN...
 
KATALOG: Przegląd Sztuki Survival 19
 
UNLEARNING
 
ARTIFAKE: WYSTAWA PODSUMOWUJĄCA NA SZEWSKIEJ
 
ARTIFAKE: TWORZENIE NIESAMOWITYCH HISTORII
 
ARTIFAKE: MINISTERSTWO INFORMUJE
 
ARTIFAKE: Sztuka a fake news...
 
ARTIFAKE: UWAGA SZUM!
 
ALICJA PATANOWSKA I MARCIN SAWIŃSKI, „FAKE...
 
ARTIFAKE: LILIANA ZEIC, „LATO NADESZŁO DZISIAJ...
 
ZOFIA PAŁUCHA W GALERII SZEWSKA
 
EUROPA–AFRYKA: EKSPORT–IMPORT
 
ARTIFAKE: PAWEŁ KULCZYŃSKI, „2+2=5″
 
FORUM DIALOGU
 
EWA ZWARYCZ, „ROZBITE LUSTRO”
 
ARTIFAKE: ART INVADES FAKES
 
ARTIST TALK: ROZMOWA Z EWĄ ZWARYCZ
 
BAW! I SAW! W MIESZKANIU GEPPERTA
 
19. SURVIVAL NA SZEWSKIEJ
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 19
 
ZOFIA PAŁUCHA, „GETTING DIRTY IN THE...
 
LEON PODSIADŁY, „BEL AIR”
 
VAHA: WROCŁAW STRATEGIC SURVIVAL HUB
 
HORACY MUSZYŃSKI, „RIXT”
 
HANNA KRZETUSKA-GEPPERTOWA, „15 % ABSTRAKCJI”
 
WASTELAND: KULTURA DLA KLIMATU
 
KATALOG: Leon Podsiadły – Bel Air
 
KOLOROWE ZABAW!KI
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 18
 
WASTELAND: KULTURA DLA KLIMATU / KULTUR FÜR DAS...
 
Otwarcie wystawy w Mieszkaniu Gepperta...
 
AKADEMIA LETNIA BABY ART WALK + SYMPOZJUM WROCŁAW...
 
BAW! Baby Art Walk 2020
 
ŚCIEŻKI DO INTERPRETACJI – PAMIĘTNIK...
 
BAW! Baby Art Walk 2020
 
SENIOR ART WALK 2020
 
Konkurs
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 17
 
Alfons Mazurkiewicz, Anna Raczyńska. 15%...
 
BAW! Baby Art Walk 2019
 
Barbara Żłobińska i Mariusz Maślanka. Bad...
 
#MUZEALNIAKI
 
BAW! Baby Art Walk 2019
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 16
 
Hanna Krzetuska, Karolina Szymanowska. 15%...
 
BAW! Baby Art Walk 2018
 
Entropia, sztuka rozpadu
 
BAW! Baby Art Walk 2018
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 15
 
Karina Marusińska. What The Eye Doesn’t...
 
Monika Konieczna, Zofia Gebhard. Mit Geistern...
 
Monika Konieczna. Atropa belladonna
 
BAW! Baby Art Walk 2017
 
THE ILLUSION OF RETURN
 
Karina Marusińska. What The Eye Doesn’t...
 
Leon Podsiadły. Bel Air
 
Akcja „Książki dla Gwinei”
 
SIECIOWANIE DLA KULTURY 2017
 
BAW! Baby Art Walk 2017
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 14
 
Mathilde Lavenne. Cienie / Shadows
 
Kasia Kmita. Kim byś była, gdybyś była kim...
 
Ghetto Relay. Projekt artystyczny Alessandry...
 
Die Deutschen kamen nicht
 
Kamil Moskowczenko. W co można...
 
Stanisław Dróżdż. Ścieżki tekstu 
 
Piotr Kmita. W poszukiwaniu straconego czasu
 
Młodzież w Europie
 
Podwórko Gepperta 2016
 
BAW! Baby Art Walk 2016
 
Mit Geistern Leben. Wydeptywanie Wydeptanych...
 
Podwórko Gepperta. Projekt społecznościowy
 
SIECIOWANIE DLA KULTURY 2016
 
100 000 KSIĄŻEK DLA GWINEI
 
BAW! Baby Art Walk 2016
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 13
 
Boże Ciało
 
Wykwit
 
Piotr Blajerski. The End
 
BAW! Baby Art Walk 2015
 
Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.II...
 
Podwórko Gepperta 2015
 
Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.I...
 
Grzegorz Różański. Zachowanie masy
 
Kamil I. Widzenia
 
Anna Raczyńska. Krótkie historie
 
Wrocław: The best of
 
BAW! Baby Art Walk 2015
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 12
 
Niemcy nie przyszli
 
Nienazwane przestrzenie / Innominate Spaces –...
 
Magda Franczak z udziałem Yael Frank....
 
Maria Stożek i Szymon Wojtyła. Bondage
 
Łukasz Filak, Wawrzyniec Kolbusz
 
Kornel Janczy
 
DYSK GEPPERTA 2014
 
Katarzyna Przezwańska
 
Śmierć Internauty
 
Tomasz Opania. Right Now the Same Wind...
 
Innominate Spaces
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 11
 
Krystian Truth Czaplicki. Przesunięty dom
 
DYSK GEPPERTA 2013
 
Ewa Żuchnik. Metamorfozy
 
Piotr Sakowski „ . “
 
Bez nie-ludzi nie ma nas
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 10
 
Krzysztof Furtas, Piotr Blajerski. Lux Aeterna
 
Aktywna poezja
 
Karina Marusińska. Sfera prywatna
 
Anna Kołodziejczyk. Obraz zniszczeń
 
Magda Franczak. Hairy Candies
 
Beata Wilczek + Michalina Grula. Ćwiczenia...
 
DYSK GEPPERTA 2012
 
Grzegorz Łoznikow. Historia w obrazkach
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 9
 
Piotr Zbierski. White Elephant
 
EGZEGEZA
 
Wystawa
 
Emergency Room
 
House of Change / Dom przemian
 
Piotr Kmita. Okropności zabawy
 
Dy Tagowska. Nigredo
 
Andrzej Sobiepan. PBZ
 
DYSK GEPPERTA 2011
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 8
 
KATALOG: „Sztuka po przejściach”...
 
Communism Never Happened
 
Festiwal „Sztuka po przejściach 2010”
 
Communism Never Happened
 
Il Vangelo secondo i reprobi, odc. 2
 
Piotr Wysocki. Aldona
 
Zbliżanie…
 
Michał Bieniek. Wracamy z polowania
 
Senses
 
Wojny religijne
 
Malwina Karp i Katarzyna Włodarczyk....
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
Sztuka po przejściach
 
Sztuka po przejściach
 
Festiwal „Sztuka po przejściach 2009”
 
Oiko Petersen. Downtown Collection
 
Oiko Petersen. Downtown Collection
 
Kwiaty na poddaszu
 
Pochwała przemijającego czasu
 
Anna Kołodziejczyk. Ruiny / Martwa natura
 
KATALOG: Pomiędzy wyspami
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
KATALOG: Galeria Mieszkanie Gepperta 2008,...
 
Michał Marek. X jak MM
 
Wilhelm Sasnal. Brzozowski nam współczesny
 
Pola Dwurnik. Szwajcarskie rysunki
 
Jerzy Kosałka. Najważniejsze to zdrowie –...
 
Marcin Fajfruk. Disco Combat
 
Aleksandra Urban. Wonderland
 
Michał Bieniek. Ana Layla
 
Pomiędzy wyspami
 
KATALOG: Galeria Mieszkanie Gepperta 2007,...
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
Monika Konieczna. Kwiat dla mnie…
 
Oiko Petersen. Guys. From Poland with Love
 
Ewelina Ciszewska. Sympatyczna Pani Krysia
 
Przemysław Sanecki. Faking.Me.intimace.You
 
Anna Kołodziejczyk. Najpiękniejsze uczucia...
 
Artur Goliński. Lexicon, 6.Aufl
 
Tekla Woźniak. Kot na vhsie
 
Arkadiusz Nowakowski, Paulina Płachecka. Melanż...
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...

„It warms without burning” – wystawa

Mieszkanie Geppertów
Termin 15.11–13.12.2024
Miejsce galeria Mieszkanie Geppertów, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2, Wrocław
Zespół kuratorski Michał Bieniek, Małgorzata Miśniakiewicz

Na wspólnej wystawie Janiny Żemojtel i Karoliny Freino przedstawienia ciała wyłaniają się z abstrakcyjnych obrazów, przywołując tematy intymności, bliskości i pożądania. Tytuł wystawy i jednocześnie pracy Freino „It warms without burning” – czyli „Ogrzewa, nie paląc” – został zapożyczony z utworu „Firesmoke” Kae Tempest. Ten wiersz miłosny z 2019 roku opowiada o namiętności, pożądaniu i miłości do kobiety, posługując się symbolami ognia i dymu. Kończy się słowami: „But now comes this fire to cleanse and restore us / To fuel us and calm us and push us both forwards, forwards” [„Ale teraz przychodzi ten ogień, aby nas oczyścić i przywrócić / Aby nas podsycić i uspokoić, i popchnąć nas obie do przodu, do przodu”].

W tytułowej realizacji Karolina Freino skupia się na cieple jako zapisie śladu intymności i bliskości. Używając kamery termowizyjnej, artystka tworzy złożoną z małoformatowych domowych ujęć instalację wideo-fotograficzną opartą na efemerycznych zdjęciach pościeli i łóżka, z którego ulatuje ciepło ciał leżącej w nim pary. Kolorowe termografie rejestrują promieniowanie podczerwone, a więc swoiste niewidoczne aspekty bliskości. Są to ślady dotyku skóry czy wzajemnego ogrzewania, w których ciała – a raczej stopniowo zanikające ślady ich obecności – stają się sposobem zapisu intymności. Te z pozoru abstrakcyjne przedstawienia przeplatają się z malarstwem Janiny Żemojtel, budując opowieść o ujawnianiu ciała i afektu.

W twórczości Żemojtel męskie akty przeplatają się z abstrakcyjnymi kompozycjami i pejzażami. Choć prezentowany wybór obrazów w pierwszym oglądzie może się zdać formalnie i tematycznie niespójny, okazuje się, że tworzone na przestrzeni kilku dekad prace bazują na wspólnych rozwiązaniach kompozycyjnych i kolorystycznych. Pośród laserunkowego malarstwa i grubo kładzionych impastowych kompozycji męska sylwetka wydaje się pojawiać i zanikać, kwestionując granice figuracji i abstrakcji. Te nawiązujące do tradycyjnej ikonografii duże obrazy Żemojtel często odnoszą się do silnych emocji, takich jak żałoba, pasja czy pożądanie.

Miłosna i afirmatywna praca Freino odpowiada malarstwu Żemojtel użytą gamą kolorystyczną i kompozycjami dzieł przyglądających się granicom reprezentacji ciała. Jednak niewielkie formaty i kameralne, kręcone telefonem domowe ujęcia przywołują prywatność i intymność, a nawet dają wrażenie wojerystycznego podglądactwa. Natomiast Żemojtel, odwołując się do różnych tradycji malarskich, zdaje się nadawać samemu aktowi patrzenia swoistej doniosłości i powagi. Choć twórczość obu artystek dzielą pokolenia i sposoby artystycznej wypowiedzi, ich oparty na niedopowiedzeniach dialog mówi o granicach reprezentacji cielesności i emocji.

Biogramy artystek: 

Janina Żemojtel (ur. 1931 r. w Wilnie – zm. 2004 r. we Wrocławiu)
Janina Żemojtel uprawiała malarstwo olejne inspirowane sztuką dawną oraz postimpresjonizmem. Pokazując ekspresję ludzkiego ciała poprzez barwę, fakturę i kompozycję, stała się jedną z ważniejszych twórczyń nowej polskiej figuracji. W późniejszych latach tworzyła prace abstrakcyjne z dominującymi plamami czystego koloru. W 1956 r. ukończyła studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu pod kierunkiem Eugeniusza Gepperta. W latach 1966–1972 pracowała we wrocławskim Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych, a następnie jako wykładowczyni w Studium Pedagogicznym swojej macierzystej uczelni. Od 1961 r. była członkinią grupy Krąg oraz Grupy Wrocławskiej.

Karolina Freino (ur. 1978 r. w Poznaniu)
Działa na styku wielu mediów, głównie w przestrzeni publicznej. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (rzeźba), Edinburgh College of Art (School of Sculpture) i Uniwersytecie Bauhausu w Weimarze (MFA Sztuka Publiczna i Nowe Strategie Artystyczne). Jest adiunktką na Wydziale Rzeźby i Mediacji Sztuki ASP we Wrocławiu. W latach 2014–2017 zrealizowała przewód doktorski (Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie / Wydział Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku). Stypendystka m.in. Alfred Töpfer Stiftung oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Prezentacja jest kolejną w cyklu „15% abstrakcji” i towarzyszy jej forum badawcze „Białe plamy są, dopóki ich nie widzimy”, poświęcone nestorkom wrocławskiej sztuki, które odbędzie się 16 listopada 2024 r. Zapraszamy też do zapoznania się z prowadzonym przez fundację ArtTransparent archiwum dotyczącym Szkoły Wrocławskiej: https://archiwum.arttransparent.org/wokol-mieszkania-geppertow/

 

//

Wystawa „It warms without burning” jest realizowana w ramach zadania „Otwarta Pracownia Gepperta 2024” współfinansowanego ze środków Gminy Wrocław. / www.wroclaw.pl

Czytaj dalej
Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
Zapoznaj się z naszą polityką prywatności