Barna Petranyi, dyrektor zarządzający węgierskiej organizacji Pro Progressione, omówił strategie, jakie jego organizacja stosuje w produkcji wydarzeń artystycznych oraz ich finansowaniu. Wykład koncentrował się na metodach zarządzania międzynarodowymi projektami artystycznymi, w tym na wykorzystaniu programów unijnych takich jak Kreatywna Europa i Erasmus+. Petranyi podzielił się także wskazówkami dotyczącymi budowania współpracy międzynarodowej oraz kluczowymi wnioskami płynącymi z realizowanych projektów.
1. Kontekst i działalność Pro Progressione
- Profil organizacji:
- Pro Progressione to centrum kreatywności i think tank z siedzibą w Budapeszcie, działające od 2010 roku. Organizacja skupia się na sztukach performatywnych, współpracy międzynarodowej oraz projektach społecznie zaangażowanych.
- Organizacja działa niedyscyplinarnie – jej priorytetem jest praca zespołowa i interdyscyplinarność, a nie konkretny format artystyczny.
- Współpracuje z około 100 artystami, których pomysły inspirują projekty realizowane przez Pro Progressione.
- Sześć filarów działalności:
- PP Cult: Dziedzictwo kulturowe.
- PP Arts: Jednorazowe produkcje i performanse.
- PP Sound: Projekty muzyczne związane z tradycją i budowaniem wspólnot.
- PP Social: Praktyki artystyczne zaangażowane społecznie, w tym projekt DemArt.
- PP Green: Sztuka w kontekście ochrony środowiska.
- PP Plus: Rozwój metodologii pracy sektora kultury i kreatywnego (zarządzanie projektami, komunikacja).
2. Misja i wartości organizacji
- Zmiana społeczna jako priorytet:
- Pro Progressione postrzega sektor kulturalny jako kluczową siłę napędową zmian społecznych.
- Organizacja unika definiowania zmian jako „pozytywnych”, wierząc, że ich ocena powinna należeć do społeczności, które w nich uczestniczą.
- Artyści są postrzegani jako kreatorzy wizji społecznych i marzeń, które mogą inspirować zmiany w społeczeństwie.
- Profesjonalizm i etyka:
- Zespół organizacji składa się z 18 ekspertów ds. zarządzania projektami kulturalnymi, którzy kierują się zasadami etycznymi oraz poszanowaniem środowiska.
- Od 2010 roku Pro Progressione zrealizowało ponad 20 międzynarodowych projektów.
3. Systemy finansowania i ich znaczenie
- Kreatywna Europa:
- Najważniejszy program wspierający międzynarodowe projekty artystyczne, skupiony na dwóch celach:
- Międzynarodowej produkcji i obiegu sztuki.
- Innowacjach i nowych metodologiach (np. projekt DemArt).
- Program obejmuje projekty różnej skali – od małych (200 tys. euro) po duże (1 milion euro).
- Przykłady projektów:
- DemArt: Tworzenie nowej metodologii zamawiania sztuki, angażującej społeczności lokalne.
- What’SAP: Projekty społeczne z grupami marginalizowanymi, w tym z młodzieżą romską na Węgrzech.
- Najważniejszy program wspierający międzynarodowe projekty artystyczne, skupiony na dwóch celach:
- Erasmus+:
- Program wspierający edukację, szkolenia i mobilność.
- Projekty skupiają się na wymianie wiedzy i rozwijaniu innowacyjnych metodologii, np.:
- Academy for Actors of Civil Change: Szkolenia z wykorzystania sztuki w pracy z młodzieżą z grup defaworyzowanych.
- Folk_ME: Edukacja muzyczna z wykorzystaniem nowych technologii i tradycyjnej muzyki ludowej.
4. Kluczowe projekty i ich realizacja
- What’SAP (What are Socially Engaged Art Practices?):
- Projekt dwuletni, finansowany w ramach Kreatywnej Europy.
- Obejmował pracę z młodzieżą romską w północno-wschodnich Węgrzech oraz inne marginalizowane grupy w Europie.
- Zawierał warsztaty, wymianę wiedzy oraz współpracę z lokalnymi organizacjami, np. Indahouse.
- Kluczowy wniosek: długoterminowa współpraca z grupami docelowymi jest bardziej efektywna dzięki strategicznemu finansowaniu.
- Folk_ME (Folk Music Education for Future Generations):
- Innowacyjny projekt edukacji muzycznej, mający na celu modernizację tradycyjnych metod nauczania muzyki.
- Partnerzy: Akademia Sibeliusa i Lwowska Narodowa Akademia Muzyczna.
- Główne rezultaty: opracowanie narzędzi cyfrowych do nauki muzyki i utrwalania tradycji ludowych.
5. Wskazówki dla twórców projektów międzynarodowych
- Najważniejsze kroki:
- Budowanie narracji: Wyraźne określenie celu projektu, jego znaczenia dla lokalnej i europejskiej społeczności.
- Dobór partnerów: Współpraca z zaufanymi organizacjami i artystami, z którymi można pracować przez kilka lat.
- Przygotowanie do długiego procesu: Od koncepcji projektu do jego realizacji może upłynąć nawet kilka lat.
- Czego unikać:
- Tworzenia projektów wyłącznie dla zdobycia finansowania.
- Podejmowania się zadań przekraczających możliwości organizacyjne.
6. Refleksje i przyszłość projektów artystycznych
Barna Petranyi podkreślił, że najważniejsze w każdym projekcie jest jego autentyczność i zdolność do wywierania wpływu społecznego. Sztuka może być zarówno narzędziem edukacyjnym, jak i katalizatorem zmian, pod warunkiem, że odpowiada na rzeczywiste potrzeby społeczności i angażuje ich członków w proces twórczy.