Dwa spotkania w ramach Sceny Społecznej 21. Przeglądu Sztuki SURVIVAL
Deconfining: partnerstwa międzykontynentalne. Konteksty, procesy, sieć
- 24.06.2023
- prezentacje w języku angielskim
Wydarzenie odbywa się w ramach inauguracji polskiej odsłony projektu współpracy międzynarodowej Deconfining. Podczas spotkania ogłoszony zostanie nabór na rezydencje artystycznie w Tanzanii dla osób artystycznych z regionu środkowoeuropejskiego i afrykańskiego.
Prezentacja działalności:
Nafasi Art Center z Dar es Salaam, Tanzania oraz Muzeum Historii Kobiet z Lusaki, Zambia.
Prowadzenie: dr Małgorzata Miśniakiewicz
Uczestniczki:
Tanzania: Lilian Hipolyte, Firdaus Mbogho
Zambia: Samba Yonga, Natasha Omokhodion-Kalulu Banda
Deconfining: wyzwania, problemy i radości budowania nowych relacji międzykontynentalnych
- 24.06.2023
- dyskusja w języku angielskim
Prowadzenie: dr Karolina Bieniek
Uczestniczki:
Tanzania: Lilian Hipolyte (Nafasi Art Center)
Zambia: Samba Yonga (Muzeum Historii Kobiet)
Polska: Iwona Frydryszak (Lelenfant), Anna Kudarewska (Fundacja Krzyżowa)
AfryKamera – premierowe spotkanie dotyczące publikacji “Narratives of Closeness and Distance from Central-Eastern Europe and South-Eatern Africa – a Multicontextual Patchwork”
W ramach festiwal AfryKamery, w ramach którego odbyło się premierowe spotkanie dotyczące publikacji “Narratives of Closeness and Distance from Central-Eastern Europe and South-Eatern Africa – a Multicontextual Patchwork”.
W wydarzeniu wzięły udział redaktorki i autorki/zy tekstów zamieszczonych w e-publikacji.
Spotkanie poprzedziła rozmowa z kuratorką Małgorzatą Miśniakiewicz, która opowiedziała o doświadczeniach osób biorących udział w rezydencji artystycznej w Tanzanii, zakończonej w lutym tego roku.
Spotkanie poprowadziły: dr Karolina Bieniek, dr Urszula Markowska-Manista
Dyskusja wokół antologii
- Spotkanie online 14.10.2024, g. 15:00
- Język: angielski
Udział biorą dr Urszula Markowska-Manista oraz Shilika Chisoko
Moderatorka: Ruth Atim
Ruth Atim jest niezależną dziennikarką, byłą redaktorką wiadomości w mediach nadawczych i internetowych, trenerką z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz orędowniczką równości płci w branży technologicznej. Jest założycielką Gender Tech Initiative Uganda, organizacji wspierającej dziennikarki mierzące się z nękaniem w internecie oraz promującej równość płci w technologii. Dzięki swojemu silnemu doświadczeniu w mediach Ruth wykorzystuje swoją wiedzę, aby wspierać kobiety i dziewczęta w cyfrowym świecie. Oprócz szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa, z pasją inspiruje młode dziewczęta ze szkół wiejskich do nauki przedmiotów ścisłych oraz podejmowania karier w dziedzinach STEM, oferując im mentoring i wsparcie. Ruth jest członkinią Bosch Alumni Network.
Urszula Markowska-Manista, PhD – badaczka w obszarze edukacji i dzieciństwa w kulturowo zróżnicowanych środowiskach, prowadząca interdyscyplinarne badania terenowe w różnych kontekstach (Róg Afryki, Afryka Centralna, Europa Środkowa i Wschodnia oraz Kaukaz Południowy). Jej praca opiera się na inkluzywnych i partycypacyjnych podejściach, metodologiach dekolonialnych, interkluzji, „trudnej wiedzy” i wrażliwych tematach. Od dwóch dekad jest aktywna w naukach społecznych, realizując międzynarodowe projekty i piastując stanowiska na uniwersytetach w Polsce i Niemczech. W latach 2016-2021 była dyrektorką (FU Berlin 2016) i współdyrektorką (2017-2021 FH Potsdam) międzynarodowego programu magisterskiego Studia nad Dzieciństwem i Prawami Dziecka (MACR), a w latach 2017-2018 kierowała Katedrą UNESCO im. Janusza Korczaka na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Obecnie jest badaczką i adiunktem na Uniwersytecie Warszawskim (Wydział Pedagogiczny). Wśród jej publikacji znajdują się książki, takie jak „Konkultura: Wymiary uczestnictwa w kulturze młodych imigrantów z Ukrainy w Polsce” (współautorka, 2020) oraz „Non-inclusive education in Central and Eastern Europe: comparative studies of teaching ethnicity, religion and gender” (współredaktorka, 2022), a także artykuły w czasopismach i rozdziały w książkach wydanych m.in. przez Sage, Routledge, Springer. Jest redaktorką regionalną wydawnictwa Bloomsbury w zakresie dzieciństwa i młodzieży. W 2015 roku otrzymała nagrodę tygodnika „Polityka” za działalność naukową.
Shilika Chisoko jest autorką, obecnie studiującą na studiach magisterskich z zakresu filologii angielskiej na Uniwersytecie Stellenbosch. Jej badania koncentrują się na współczesnych zambijskich opowiadaniach pisanych przez kobiety oraz subkulturach internetowych. Szczególnie interesuje ją to, jak jednostki prezentują się online i kwestionują dominujące narracje. Autorka tekstu „Rozplątując Węzły Miejsca i Przestrzeni. Eksploracja możliwości ukazywanych przez przedstawienia przemocy we współczesnych zambijskich opowiadaniach” opublikowanego w tomie „Narratives of Closeness and Distance from Central-Eastern Europe and South-Eastern Africa: a Multicontextual Patchwork”.
Temat: Partnerstwo w międzynarodowej współpracy kulturalnej
- Spotkanie online 28.10.2024, g. 15:00
- Język: angielski
Udział biorą: Lilian Hipolyte (Tanzania), Samba Yonga (Zambia), Panka Paskuj (Hungary), Małgorzata Miśniakiewicz (Poland)
Moderatora: Harun Mwadena Muyesi
Harun Mwadena Muyesi ma ponad dziewięcioletnie doświadczenie w rozwoju młodzieży na poziomie lokalnym, promowaniu Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG), społecznej odpowiedzialności, sprawiedliwości klimatycznej oraz analizie polityk dla zmarginalizowanych społeczności w hrabstwach Kilifi, Mombasa i Kwale w Kenii. Dzięki wiedzy z zakresu zarządzania projektami, opracowywania wniosków, zaangażowania interesariuszy oraz budowania sieci społecznych, Harun angażuje się w łączenie osób wprowadzających zmiany i inicjowanie współpracy. Od 2020 roku zjednoczył organizacje, sieci i młodych liderów, aby wspólnie tworzyć rozwiązania, usprawniać dzielenie się zasobami i promować działania SDG na poziomie lokalnym. Szczególnie dobrze radzi sobie z projektowaniem sesji edukacyjnych, zarówno wirtualnych, jak i osobistych, które kładą nacisk na wymianę doświadczeń, dzielenie się wiedzą oraz owocną współpracę, wzmacniając więzi i wspierając wspólne działania we Wschodniej Afryce i poza nią. Harun jest członkiem Bosch Alumni Network.
Samba Yonga jest wielokrotnie nagradzaną dziennikarką, specjalistką ds. komunikacji oraz kuratorką kulturalną z Lusaki w Zambii. Jest współzałożycielką Muzeum Historii Kobiet w Zambii, założonego w 2017 roku, którego misją jest badanie i przywracanie rdzennych afrykańskich narracji, wiedzy i “żywej historii” skupionej na kobietach. Samba jest również założycielką i partnerem zarządzającym Ku-Atenga Media, firmy specjalizującej się w projektowaniu strategicznej komunikacji dla afrykańskich realiów, która rozszerzyła swoją sieć klientów na całą Afrykę i świat. Samba została wyróżniona jako jedna ze 100 najbardziej wpływowych Afrykanek według Quartz, Nowy Jork, oraz jedna z 40 najbardziej wpływowych Afrykanek. Jest także twórczynią Google Podcast, mówczynią TEDx Lusaka i stypendystką Museum Lab na 2022 rok. Kuratorowała wystawy, projektowała kreatywne treści cyfrowe oraz pisała artykuły skupione na rdzennych afrykańskich systemach wiedzy i narracjach w Zambii i Afryce. Muzeum współpracowało z przestrzeniami artystycznymi, muzeami oraz uniwersytetami w Afryce, Europie i USA, takimi jak Narodowe Muzea Kultur Świata w Szwecji, Muzeum Kobiet w Umea, Uniwersytet Yale w Bostonie, USA, Centrum Sztuki Windybrow w RPA, Europeana w Holandii, Uniwersytet w Szanghaju, Chiny, Międzynarodowa Rada Muzeów (ICOM) i wiele innych. Muzeum współpracowało z międzynarodowymi muzeami i organizacjami kulturalnymi w celu identyfikacji rdzennych afrykańskich dziedzictw kulturowych kobiet z Zambii i kontynentu afrykańskiego. Pracuje nad tworzeniem cyfrowych platform i narzędzi, które mają umożliwić dostęp do tego dziedzictwa zarówno społecznościom afrykańskim, jak i globalnym, we współpracy z lokalnymi społecznościami. Celem jest zbadanie asymetrii wiedzy, powstałych w wyniku kolonializmu, oraz zatarcia doświadczeń, a także poszukiwanie transformacyjnych metod, które mogą wpłynąć na przyszłość produkcji wiedzy w muzeach, sektorze kreatywnym i naukowym. Jej praca w Ku-Atenga Media oraz Muzeum Historii Kobiet zapewniła jej znaczącą pozycję na kontynencie afrykańskim i na arenie międzynarodowej. Jest absolwentką Szkoły Dziennikarstwa w Evelyn Hone College oraz posiada tytuł magistra w dziedzinie Komunikacji Transnarodowej i Mediów Globalnych z Goldsmiths College, Uniwersytet Londyński.
Małgorzata Miśniakiewicz – doktora. Jest kuratorką i historyczką sztuki, której badania nad społeczno-politycznymi kontekstami sztuki współczesnej i powojennej awangardy środkowo-wschodniej Europy skupiają się na inter-lokalnych perspektywach. Absolwentka historii sztuki na Courtauld Institute of Art w Londynie (MA Global Conceptualism z prof. Sarah Wilson i prof. Borisa Groysa, 2011; PhD z dr Klarą Kemp-Welch, 2018), jej praca doktorska dotyczyła usieciowionej sztuki lat 70. – na przykładzie polskiego mail artu – wobec idei opozycji demokratycznej oraz społecznych i geopolitycznych przemian. W działalności kuratorskiej pracuje głównie ze sztuką współczesną i neo-awangardową skupiając się na video i fotografii. Pełniła rolę Kuratorki Kolekcji Muzeum Współczesnego Wrocław (2017-2019), realizuje projekty kuratorskie i badawcze współpracując z organizacjami w Polsce i zagranicą, jest autorką tekstów i redaktorką, łączy działalność kuratorską i badawczą współorganizując konferencje naukowe. Dwukrotna stypendystka Arts and Humanities Research Council. Ukończyła Podyplomowe Studia dla Managerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (2014).
Lilian Hipolyte jest doświadczoną Dyrektorką Kreatywną i Brand Strateżką z ponad czternastoletnim doświadczeniem w branży kreatywnej. Dyrektora Nafasi Art Space.
Panka Paskuj jest dramaturżką pracującą zarówno w teatrze, jak i filmie, poświęcającą się promowaniu praw człowieka i równości poprzez swoją twórczość. Pasjonatka artystycznego aktywizmu, wykorzystuje sztukę, aby wspierać zmiany społeczne i działać na rzecz marginalizowanych społeczności. Oprócz swojej aktywności w zarządzaniu kulturą i działalności aktywistycznej, Panka pełni funkcję producentki współpracującej w firmie produkującej filmy, wnosząc swoje talenty, aby przenosić na ekran poruszające historie. Poprzez swoją pracę dąży do inspirowania działań i tworzenia bardziej sprawiedliwego i równego świata.