Pokaż menuZamknij menumenu
 
DECONFINING – uwalnianie sztuki, kultury...
 
DemArt – Międzynarodowy Instytut...
 
„It warms without burning” – wystawa
 
Hanna Krzetuska. To maluję ja!
 
Jedyna właściwa strona krat
 
„Białe plamy są, póki ich nie zauważamy”...
 
O Grupie Wrocławskiej
 
Novem
 
Granica przetrwania
 
22. Przegląd Sztuki SURVIVAL
 
The Big Green
 
SURV/5-21/WRO/2007-23
 
Iron Man
 
Fundacja delegatką EaP CSF
 
Uczymy (się) zmiany: z otoczeniem dla...
 
Iron Man
 
PRÓG i mattermorphosis – podwójna...
 
Najqueerowsza potrzeba zabawy
 
Najqueerowsza potrzeba zabawy
 
Twoje spojrzenie uderza w bok mojej twarzy
 
Twoje spojrzenie uderza w bok mojej twarzy
 
Uciekam tam z moją całą miłością…
 
Sound Art
 
DemArt – osoby komisarskie
 
21. Przegląd Sztuki Survival
 
BAW na wystawie „Ograniczenia określonego...
 
Ograniczenia określonego sposobu przemieszczania...
 
Rysunki z pandemii
 
Młodzież w kulturze
 
Nawiedzają mnie myśli o tym,...
 
KATALOG: „To maluję ja!”
 
Spacery historyczne
 
Wrocławianki. Książka herstoryczno-artystyczna
 
„Rysunki glonowe” – wystawa w galerii...
 
Podcasty – To maluję ja!
 
Scenariusze zajęć warsztatowych z cyklu...
 
Na wschodzie bez zmian
 
Forum „Hanna Krzetuska. To maluję ja!”
 
Hanna Krzetuska. To maluję ja!
 
„To maluję ja!” – wystawa w Mieszkaniu...
 
ARTIST TALK: Tomasz Opania
 
Jesienne spacery – BAW i SAW
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 20
 
Artifake takeover – relacje z Ukrainy
 
Wolontariuszki i wolontariusze SURVIVALU
 
Siedmioro wspaniałych, czyli BWA w galerii...
 
20!
 
20. Przegląd Sztuki SURVIVAL
 
Projekt Szpital w centrum...
 
Tomasz Czyżkowski przeciwko wojnie
 
Anna Kołodziejczyk w galerii Szewska
 
ARTIST TALK: Karolina Jaklewicz, Marzena Sadocha
 
Wiosenny Baby Art Walk
 
WIOSENNY SENIOR ART WALK!
 
LOKUM DLA UCHODŹCÓW I UCHODŹCZYŃ...
 
KAROLINA JAKLEWICZ | MARZENA SADOCHA, „STAN...
 
KATALOG: Przegląd Sztuki Survival 19
 
UNLEARNING
 
ARTIFAKE: WYSTAWA PODSUMOWUJĄCA NA SZEWSKIEJ
 
ARTIFAKE: TWORZENIE NIESAMOWITYCH HISTORII
 
ARTIFAKE: MINISTERSTWO INFORMUJE
 
ARTIFAKE: Sztuka a fake news...
 
ARTIFAKE: UWAGA SZUM!
 
ALICJA PATANOWSKA I MARCIN SAWIŃSKI, „FAKE...
 
ARTIFAKE: LILIANA ZEIC, „LATO NADESZŁO DZISIAJ...
 
ZOFIA PAŁUCHA W GALERII SZEWSKA
 
EUROPA–AFRYKA: EKSPORT–IMPORT
 
ARTIFAKE: PAWEŁ KULCZYŃSKI, „2+2=5″
 
FORUM DIALOGU
 
EWA ZWARYCZ, „ROZBITE LUSTRO”
 
ARTIFAKE: ART INVADES FAKES
 
ARTIST TALK: ROZMOWA Z EWĄ ZWARYCZ
 
BAW! I SAW! W MIESZKANIU GEPPERTA
 
19. SURVIVAL NA SZEWSKIEJ
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 19
 
ZOFIA PAŁUCHA, „GETTING DIRTY IN THE...
 
LEON PODSIADŁY, „BEL AIR”
 
VAHA: WROCŁAW STRATEGIC SURVIVAL HUB
 
HORACY MUSZYŃSKI, „RIXT”
 
HANNA KRZETUSKA-GEPPERTOWA, „15 % ABSTRAKCJI”
 
WASTELAND: KULTURA DLA KLIMATU
 
KATALOG: Leon Podsiadły – Bel Air
 
KOLOROWE ZABAW!KI
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 18
 
WASTELAND: KULTURA DLA KLIMATU / KULTUR FÜR DAS...
 
Otwarcie wystawy w Mieszkaniu Gepperta...
 
AKADEMIA LETNIA BABY ART WALK + SYMPOZJUM WROCŁAW...
 
BAW! Baby Art Walk 2020
 
ŚCIEŻKI DO INTERPRETACJI – PAMIĘTNIK...
 
BAW! Baby Art Walk 2020
 
SENIOR ART WALK 2020
 
Konkurs
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 17
 
Alfons Mazurkiewicz, Anna Raczyńska. 15%...
 
BAW! Baby Art Walk 2019
 
Barbara Żłobińska i Mariusz Maślanka. Bad...
 
#MUZEALNIAKI
 
BAW! Baby Art Walk 2019
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 16
 
Hanna Krzetuska, Karolina Szymanowska. 15%...
 
BAW! Baby Art Walk 2018
 
Entropia, sztuka rozpadu
 
BAW! Baby Art Walk 2018
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 15
 
Karina Marusińska. What The Eye Doesn’t...
 
Monika Konieczna, Zofia Gebhard. Mit Geistern...
 
Monika Konieczna. Atropa belladonna
 
BAW! Baby Art Walk 2017
 
THE ILLUSION OF RETURN
 
Karina Marusińska. What The Eye Doesn’t...
 
Leon Podsiadły. Bel Air
 
Akcja „Książki dla Gwinei”
 
SIECIOWANIE DLA KULTURY 2017
 
BAW! Baby Art Walk 2017
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 14
 
Mathilde Lavenne. Cienie / Shadows
 
Kasia Kmita. Kim byś była, gdybyś była kim...
 
Ghetto Relay. Projekt artystyczny Alessandry...
 
Die Deutschen kamen nicht
 
Kamil Moskowczenko. W co można...
 
Stanisław Dróżdż. Ścieżki tekstu 
 
Piotr Kmita. W poszukiwaniu straconego czasu
 
Młodzież w Europie
 
Podwórko Gepperta 2016
 
BAW! Baby Art Walk 2016
 
Mit Geistern Leben. Wydeptywanie Wydeptanych...
 
Podwórko Gepperta. Projekt społecznościowy
 
SIECIOWANIE DLA KULTURY 2016
 
100 000 KSIĄŻEK DLA GWINEI
 
BAW! Baby Art Walk 2016
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 13
 
Boże Ciało
 
Wykwit
 
Piotr Blajerski. The End
 
BAW! Baby Art Walk 2015
 
Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.II...
 
Podwórko Gepperta 2015
 
Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.I...
 
Grzegorz Różański. Zachowanie masy
 
Kamil I. Widzenia
 
Anna Raczyńska. Krótkie historie
 
Wrocław: The best of
 
BAW! Baby Art Walk 2015
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 12
 
Niemcy nie przyszli
 
Nienazwane przestrzenie / Innominate Spaces –...
 
Magda Franczak z udziałem Yael Frank....
 
Maria Stożek i Szymon Wojtyła. Bondage
 
Łukasz Filak, Wawrzyniec Kolbusz
 
Kornel Janczy
 
DYSK GEPPERTA 2014
 
Katarzyna Przezwańska
 
Śmierć Internauty
 
Tomasz Opania. Right Now the Same Wind...
 
Innominate Spaces
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 11
 
Krystian Truth Czaplicki. Przesunięty dom
 
DYSK GEPPERTA 2013
 
Ewa Żuchnik. Metamorfozy
 
Piotr Sakowski „ . “
 
Bez nie-ludzi nie ma nas
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 10
 
Krzysztof Furtas, Piotr Blajerski. Lux Aeterna
 
Aktywna poezja
 
Karina Marusińska. Sfera prywatna
 
Anna Kołodziejczyk. Obraz zniszczeń
 
Magda Franczak. Hairy Candies
 
Beata Wilczek + Michalina Grula. Ćwiczenia...
 
DYSK GEPPERTA 2012
 
Grzegorz Łoznikow. Historia w obrazkach
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 9
 
Piotr Zbierski. White Elephant
 
EGZEGEZA
 
Wystawa
 
Emergency Room
 
House of Change / Dom przemian
 
Piotr Kmita. Okropności zabawy
 
Dy Tagowska. Nigredo
 
Andrzej Sobiepan. PBZ
 
DYSK GEPPERTA 2011
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 8
 
KATALOG: „Sztuka po przejściach”...
 
Communism Never Happened
 
Festiwal „Sztuka po przejściach 2010”
 
Communism Never Happened
 
Il Vangelo secondo i reprobi, odc. 2
 
Piotr Wysocki. Aldona
 
Zbliżanie…
 
Michał Bieniek. Wracamy z polowania
 
Senses
 
Wojny religijne
 
Malwina Karp i Katarzyna Włodarczyk....
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
Sztuka po przejściach
 
Sztuka po przejściach
 
Festiwal „Sztuka po przejściach 2009”
 
Oiko Petersen. Downtown Collection
 
Oiko Petersen. Downtown Collection
 
Kwiaty na poddaszu
 
Pochwała przemijającego czasu
 
Anna Kołodziejczyk. Ruiny / Martwa natura
 
KATALOG: Pomiędzy wyspami
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
KATALOG: Galeria Mieszkanie Gepperta 2008,...
 
Michał Marek. X jak MM
 
Wilhelm Sasnal. Brzozowski nam współczesny
 
Pola Dwurnik. Szwajcarskie rysunki
 
Jerzy Kosałka. Najważniejsze to zdrowie –...
 
Marcin Fajfruk. Disco Combat
 
Aleksandra Urban. Wonderland
 
Michał Bieniek. Ana Layla
 
Pomiędzy wyspami
 
KATALOG: Galeria Mieszkanie Gepperta 2007,...
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
Monika Konieczna. Kwiat dla mnie…
 
Oiko Petersen. Guys. From Poland with Love
 
Ewelina Ciszewska. Sympatyczna Pani Krysia
 
Przemysław Sanecki. Faking.Me.intimace.You
 
Anna Kołodziejczyk. Najpiękniejsze uczucia...
 
Artur Goliński. Lexicon, 6.Aufl
 
Tekla Woźniak. Kot na vhsie
 
Arkadiusz Nowakowski, Paulina Płachecka. Melanż...
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...

„Białe plamy są, póki ich nie zauważamy” – forum

z cyklu 15% abstrakcji
Termin 16.11.2024
Miejsce Galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2, Wrocław

W ramach cyklu „15% abstrakcji” zainaugurowanego przez Art Transparent w 2018 skupiliśmy się na twórczości artystek Grupy Wrocławskiej w kontekście współczesnej teorii i sztuki, realizując wystawy m.in. Krzesławy Maliszewskiej i Alex Urban (2023), Anny Szpakowskiej-Kujawskiej i Edki Jarząb (2022). W 2023 wydaliśmy publikację o Hannie Krzetuskiej, podsumowującą zorganizowane jesienią 2022 forum poświęcone malarce i Grupie Wrocławskiej.

Multidyscyplinarne, popularnonaukowe forum, które odbędzie się w galerii Mieszkanie Geppertów 16 listopada 2024, jest kontynuacją działań związanych z powojenną, wrocławską historią kobiet w sztuce współczesnej oraz pytaniami o rolę lokalności w rozwoju postaw i środowisk artystycznych. Tytuł zbliżającego się forum „Białe plamy są, póki ich nie zauważamy” jest trawestacją tytułu pracy artystycznej autorstwa Kariny Marusińskiej przygotowanej i zaprezentowanej w ramach wystawy „To maluję ja!” w Mieszkaniu Geppertów w roku 2022. Obiekt z elementami ceramiki opatrzony tytułem będącym cytatem z profesora Jerzego Bralczyka, objaśniającego w Słowniku Języka Polskiego PWN znaczenie związku frazeologicznego „białe plamy”, nawiązywał do prób wypełniania luk w lokalnej herstorii sztuki. Jak pisze Bralczyk:

„ich (tj. białych plam) spostrzeganie świadczy poniekąd o tym, że już ich nie ma”.

Marusińska dodaje:

„…chciałam opowiedzieć o zjawisku marginalizacji kobiet w ogólności […] to jest metafora luk w historii, tych wydarzeń, nazwisk, które nie zostały jeszcze wypowiedziane, nie zostały opowiedziane”.

Posługując się ceramiką, artystka nawiązywała do twórczości ważnej, ale poruszającej się w radykalnie odmiennych mediach, twórczyni starszego pokolenia: Wandy Gołkowskiej. W nie w pełni uświadomiony sposób zaświadczyła tym samym o samoistnym przenikaniu się lokalnych idei, poszukiwań czy postaw.

Czy więc w lokalnym środowisku sztuk wizualnych istnieje świadomość i potrzeba pokoleniowej kontynuacji? Czy poza oczywistymi związkami z generacją poprzedników, opartymi o edukację na lokalnej uczelni artystycznej, możemy mówić o głębszych, świadomych relacjach zbudowanych na ideach, postawach czy rozwiązaniach formalnych? Czy luźny charakter powojennej Grupy Wrocławskiej, opartej w dużej mierze na stosunkach towarzyskich i zrzeszającej skrajnie różne artystyczne osobowości bez narzucania im uporządkowanego programu, był propozycją wystarczającą, by fundować podwaliny ciągłości? Jeśli tak, to jak się współcześnie ta ciągłość objawia? I wreszcie czy w udzieleniu odpowiedzi na te pytania pomocne okaże się wypełnianie lokalnych „białych plam” – przypominanie bądź po prostu przywracanie herstorii wrocławskich artystek? Na podstawie intuicji zawartej w pracy Kariny Marusińskiej – nadal przywołując twórczynie związane z Grupą Wrocławska – poszerzyliśmy pole zainteresowania forum w 2024 o artystki związane z Wrocławską Szkołą Ceramiki i lokalną ceramiką unikatową.

12:00–13:20 | rozmowa
Mistrzynie! Co możemy dla was zrobić? Na tropie artystek z Grupy Wrocławskiej

Rozmowa będzie toczyć się wokół artystek z Grupy Wrocławskiej. Podczas niej wspólnie zastanowimy się co my, jako badacze, widzowie, krytycy, instytucje, galerie, kolekcjonerzy etc. – słowem odbiorcy i odbiorczynie sztuki – możemy zdziałać by, zadając właściwe pytania i przybierając odpowiednią optykę, skupić się na wspieraniu pamięci o sztuce twórczyń z Grupy Wrocławskiej. W jaki sposób możemy odkrywać to, co nieodkryte oraz przypominać to, co zapomniane? A przede wszystkim – jak wybić się z utartych ścieżek myślowych o historii sztuki i w zamian pochylić się nad herstorią?

Prowadzenie:

Alicja Klimczak-Dobrzaniecka – historyczka sztuki, redaktorka naczelna Pisma Artystycznego Format, wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, kuratorka wystaw, autorka tekstów. W latach 2008-2021 związana z BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej.

Uczestniczki:

Ewa Pluta – historyczka sztuki. Pracuje w Muzeum Miejskim Wrocławia. Kuratorka wystaw sztuki dawnej i współczesnej. Współkuratorka Przeglądu Sztuki SURVIVAL. W Fundacji Art Transparent zajmuje się prowadzeniem spacerów z cyklu SAW (Senior Art Walk), badaniem biografii Hanny Krzetuskiej oraz dostępnością sztuki współczesnej.

Alina Drapella-Hermansdorfer – architektka, profesorka uczelni na Politechnice Wrocławskiej, gdzie zajmuje się krajobrazem oraz architekturą zrównoważoną; współzałożycielka Fundacji Hermansdorferów Top Modern Art, mającej na celu edukację, udostępnianie rodzinnej kolekcji oraz promowanie sztuki współczesnej w przestrzeniach publicznych.

Ewa Folta – kolekcjonerka sztuki, założycielka FOLTA Collection, pasjonatka i mecenaska sztuki. Absolwentka studiów podyplomowych Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu

13:30–14:30 | wykład
Postawy artystów awangardy wobec socrealizmu. Sztuka lat 50. w PRL na przykładzie twórczości Wandy Gołkowskiej

Omawiane będą zagadnienia związane z socrealizmem w PRL, wprowadzeniem, podstawami ideologicznymi i tłem społeczno-politycznym, które uwarunkowały jego przebieg i charakter, a jednocześnie wpłynęły na kształtowanie się postaw polskich artystów wobec polityki kulturalnej władzy. Temat przedstawiony zostanie w kontekście życia i twórczości Wandy Gołkowskiej.

Prelegentka:

Jolanta Studzińska – absolwentka lubelskiego Liceum Sztuk Plastycznych (1995) oraz wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych (2000 r.). W latach 2001–2008 studia doktoranckie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych San Carlos Uniwersytetu Politechnicznego w Walencji (Hiszpania), ukończone z najwyższą oceną i wyróżnieniem (2008); w 2016 r. otrzymała tytuł doktora habilitowanego we wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Prezentowała szereg wystaw indywidualnych w Polsce i zagranicą, a także brała udział w wielu ekspozycjach zbiorowych; oprócz działalności twórczej zajmuje się pracą naukowo-badawczą i kuratorską. Autorka publikacji Socrealizm w malarstwie polskim (PWN, Warszawa 2014), „List pisany przez całe życie – Układ otwarty – Wandy Gołkowskiej” (Fundacja dla Sztuki Niezidentyfikowanej, Wrocław 2017) oraz „Jan Chwałczyk. Światło – Cień – Informacja” (red. J. Studzińska, S. Świsłocka-Karwot, MWW, Wrocław 2023).

15:15–16:45 | rozmowa
Czy ceramika unikatowa może być atrakcyjna? Sztuka ceramiki w centrum działań wrocławskich artystek

Rozmowa toczyć się będzie wokół wartości ceramiki unikatowej. Opowiemy o jej miejscu wśród innych dziedzin sztuki oraz perspektywach rozwoju dla jej kolekcjonerów. W dyskusji skoncentrujemy się na temacie wrocławskich artystek, które odgrywają istotną rolę w kształtowaniu nowego oblicza ceramiki.

Uczestniczki:
Anna Malicka-Zamorska – dyplom na Wydziale Ceramiki i Szkła w PWSSP (obecnie ASP) we Wrocławiu w 1965 roku. Należy do grona najbardziej znanych i cenionych w świecie artystów ceramików. Stypendystka uniwersytetów: GIAE, Churchill, Victoria, Australia; Drake University, Des Moines, Iowa, USA; Academy of the Arts, Reykjavik, Islandia. Brała udział w międzynarodowych sympozjach twórczych, konkursach i w ponad 200 wystawach w kraju i zagranicą. Jej prace znajdują się w zbiorach muzealnych całej Europy, obu Ameryk, Japonii, Tajwanu i Korei Południowej.

Bożena Sacharczuk – Artystka sztuk wizualnych, profesor ASP im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu na Wydziale Ceramiki i Szkła. Twórczo zajmuje się ceramiką artystyczną. Kuratorka i organizatorka wystaw realizowanych w ramach działalności ASP oraz we współpracy z Fine Art Gallery Art of Ceramics we Wrocławiu. Redaktorka publikacji popularyzujących sztukę z obszaru ceramiki artystycznej.

Anna Gendaj – założycielka jedynej w Polsce galerii ceramiki unikatowej Fine Art Gallery Art of Ceramics we Wrocławiu. Kuratorka, promotorka i propagatorka ceramiki unikatowej. Kolekcjonerka i entuzjastka sztuki. Absolwentka studiów podyplomowych Mediacja i Rynek Sztuki ASP we Wrocławiu, a także kierunków Rynek Sztuki i Antyków Akademii Krakowskiej oraz Public Relations na Uniwersytecie Wrocławskim.

Program forum

17:00–18:30 | rozmowa
Przypominanie zapomnianych. O poszukiwaniach archiwalnych i ulotnej pamięci

Rozmowa toczyć się będzie wokół historii Katedry Ceramiki wrocławskiej PWSSP w pierwszych dekadach jej istnienia. O roli artystek kształtujących program dydaktyczny Katedry od pionierskich działań Julii Kotarbińskiej poprzez aktywność jej dyplomantek Krystyny Cybińskiej, Ireny Lipskiej-Zworskiej, Haliny Olech. Opowiemy o sposobach pozyskiwania i weryfikacji materiałów archiwalnych, o wartości zapisów historii mówionej, o sentymentalnym filtrze, powtarzanych historiach i postaciach zapomnianych.

Prowadzenie:

Barbara Banaś – kustosz dyplomowana Działu Ceramiki i Szkła Współczesnego Muzeum Sztuki Współczesnej, oddziału Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Uczestniczki:

Marta Drobińska – Ośrodek Dokumentacji Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu

prof. Katarzyna Koczyńska-Kielan – artystka-ceramiczka, Katedra Ceramiki ASP im. E. Gepperta we Wrocławiu

 

//

Inicjatorką i organizatorką cyklu 15% abstrakcji jest

Przedsięwzięcie pt. “Białe plamy są, póki ich nie zauważamy” jest objęte wsparciem bezzwrotnym w formie grantu z planu rozwojowego (KPO) w ramach Inwestycji A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.

Forum Białe plamy są, póki ich nie zauważamy jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie „It warms without burning” realizowanej w ramach zadania „Otwarta Pracownia Gepperta 2024” współfinansowanego ze środków Gminy Wrocław. / www.wroclaw.pl

Czytaj dalej
Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
Zapoznaj się z naszą polityką prywatności