Pokaż menuZamknij menumenu
 
DemArt – Międzynarodowy instytut wspólnego...
 
21. Przegląd Sztuki Survival
 
DECONFINING – uwalnianie sztuki, kultury...
 
BAW na wystawie „Ograniczenia określonego...
 
Ograniczenia określonego sposobu przemieszczania...
 
Młodzież w kulturze
 
Nawiedzają mnie myśli o tym,...
 
KATALOG: „To maluję ja!”
 
Spacery historyczne
 
Wrocławianki. Książka herstoryczno-artystyczna
 
„Rysunki glonowe” – wystawa w galerii...
 
Podcasty – To maluję ja!
 
Scenariusze zajęć warsztatowych z cyklu...
 
Na wschodzie bez zmian
 
Forum „Hanna Krzetuska. To maluję ja!”
 
Hanna Krzetuska. To maluję ja!
 
„To maluję ja!” – wystawa w Mieszkaniu...
 
ARTIST TALK: Tomasz Opania
 
Jesienne spacery – BAW i SAW
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 20
 
Artifake takeover – relacje z Ukrainy
 
Wolontariuszki i wolontariusze SURVIVALU
 
Siedmioro wspaniałych, czyli BWA w galerii...
 
20!
 
20. Przegląd Sztuki SURVIVAL
 
Projekt Szpital w centrum...
 
Tomasz Czyżkowski przeciwko wojnie
 
Anna Kołodziejczyk w galerii Szewska
 
ARTIST TALK: Karolina Jaklewicz, Marzena Sadocha
 
Wiosenny Baby Art Walk
 
WIOSENNY SENIOR ART WALK!
 
LOKUM DLA UCHODŹCÓW I UCHODŹCZYŃ...
 
KAROLINA JAKLEWICZ | MARZENA SADOCHA, „STAN...
 
KATALOG: Przegląd Sztuki Survival 19
 
UNLEARNING
 
ARTIFAKE: WYSTAWA PODSUMOWUJĄCA NA SZEWSKIEJ
 
ARTIFAKE: TWORZENIE NIESAMOWITYCH HISTORII
 
ARTIFAKE: MINISTERSTWO INFORMUJE
 
ARTIFAKE: Sztuka a fake news...
 
ARTIFAKE: UWAGA SZUM!
 
ALICJA PATANOWSKA I MARCIN SAWIŃSKI, „FAKE...
 
ARTIFAKE: LILIANA ZEIC, „LATO NADESZŁO DZISIAJ...
 
ZOFIA PAŁUCHA W GALERII SZEWSKA
 
EUROPA–AFRYKA: EKSPORT–IMPORT
 
ARTIFAKE: PAWEŁ KULCZYŃSKI, „2+2=5″
 
FORUM DIALOGU
 
EWA ZWARYCZ, „ROZBITE LUSTRO”
 
ARTIFAKE: ART INVADES FAKES
 
ARTIST TALK: ROZMOWA Z EWĄ ZWARYCZ
 
BAW! I SAW! W MIESZKANIU GEPPERTA
 
19. SURVIVAL NA SZEWSKIEJ
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 19
 
ZOFIA PAŁUCHA, „GETTING DIRTY IN THE...
 
LEON PODSIADŁY, „BEL AIR”
 
VAHA: WROCŁAW STRATEGIC SURVIVAL HUB
 
HORACY MUSZYŃSKI, „RIXT”
 
HANNA KRZETUSKA-GEPPERTOWA, „15 % ABSTRAKCJI”
 
WASTELAND: KULTURA DLA KLIMATU
 
KATALOG: Leon Podsiadły – Bel Air
 
KOLOROWE ZABAW!KI
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 18
 
WASTELAND: KULTURA DLA KLIMATU / KULTUR FÜR DAS...
 
Otwarcie wystawy w Mieszkaniu Gepperta...
 
AKADEMIA LETNIA BABY ART WALK + SYMPOZJUM WROCŁAW...
 
BAW! Baby Art Walk 2020
 
ŚCIEŻKI DO INTERPRETACJI – PAMIĘTNIK...
 
BAW! Baby Art Walk 2020
 
SENIOR ART WALK 2020
 
Konkurs
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 17
 
Alfons Mazurkiewicz, Anna Raczyńska. 15%...
 
BAW! Baby Art Walk 2019
 
Barbara Żłobińska i Mariusz Maślanka. Bad...
 
#MUZEALNIAKI
 
BAW! Baby Art Walk 2019
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 16
 
Hanna Krzetuska, Karolina Szymanowska. 15%...
 
BAW! Baby Art Walk 2018
 
Entropia, sztuka rozpadu
 
BAW! Baby Art Walk 2018
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 15
 
Karina Marusińska. What The Eye Doesn’t...
 
Monika Konieczna, Zofia Gebhard. Mit Geistern...
 
Monika Konieczna. Atropa belladonna
 
BAW! Baby Art Walk 2017
 
THE ILLUSION OF RETURN
 
Karina Marusińska. What The Eye Doesn’t...
 
Leon Podsiadły. Bel Air
 
Akcja „Książki dla Gwinei”
 
SIECIOWANIE DLA KULTURY 2017
 
BAW! Baby Art Walk 2017
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 14
 
Mathilde Lavenne. Cienie / Shadows
 
Kasia Kmita. Kim byś była, gdybyś była kim...
 
Ghetto Relay. Projekt artystyczny Alessandry...
 
Die Deutschen kamen nicht
 
Kamil Moskowczenko. W co można...
 
Stanisław Dróżdż. Ścieżki tekstu 
 
Piotr Kmita. W poszukiwaniu straconego czasu
 
Młodzież w Europie
 
Podwórko Gepperta 2016
 
BAW! Baby Art Walk 2016
 
Mit Geistern Leben. Wydeptywanie Wydeptanych...
 
Podwórko Gepperta. Projekt społecznościowy
 
SIECIOWANIE DLA KULTURY 2016
 
100 000 KSIĄŻEK DLA GWINEI
 
BAW! Baby Art Walk 2016
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 13
 
Boże Ciało
 
Wykwit
 
Piotr Blajerski. The End
 
BAW! Baby Art Walk 2015
 
Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.II...
 
Podwórko Gepperta 2015
 
Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.I...
 
Grzegorz Różański. Zachowanie masy
 
Kamil I. Widzenia
 
Anna Raczyńska. Krótkie historie
 
Wrocław: The best of
 
BAW! Baby Art Walk 2015
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 12
 
Niemcy nie przyszli
 
Nienazwane przestrzenie / Innominate Spaces –...
 
Magda Franczak z udziałem Yael Frank....
 
Maria Stożek i Szymon Wojtyła. Bondage
 
Łukasz Filak, Wawrzyniec Kolbusz
 
Kornel Janczy
 
DYSK GEPPERTA 2014
 
Katarzyna Przezwańska
 
Śmierć Internauty
 
Tomasz Opania. Right Now the Same Wind...
 
Innominate Spaces
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 11
 
Krystian Truth Czaplicki. Przesunięty dom
 
DYSK GEPPERTA 2013
 
Ewa Żuchnik. Metamorfozy
 
Piotr Sakowski „ . “
 
Bez nie-ludzi nie ma nas
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 10
 
Krzysztof Furtas, Piotr Blajerski. Lux Aeterna
 
Aktywna poezja
 
Karina Marusińska. Sfera prywatna
 
Anna Kołodziejczyk. Obraz zniszczeń
 
Magda Franczak. Hairy Candies
 
Beata Wilczek + Michalina Grula. Ćwiczenia...
 
DYSK GEPPERTA 2012
 
Grzegorz Łoznikow. Historia w obrazkach
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 9
 
Piotr Zbierski. White Elephant
 
EGZEGEZA
 
Wystawa
 
Emergency Room
 
House of Change / Dom przemian
 
Piotr Kmita. Okropności zabawy
 
Dy Tagowska. Nigredo
 
Andrzej Sobiepan. PBZ
 
DYSK GEPPERTA 2011
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 8
 
KATALOG: „Sztuka po przejściach”...
 
Communism Never Happened
 
Festiwal „Sztuka po przejściach 2010”
 
Communism Never Happened
 
Il Vangelo secondo i reprobi, odc. 2
 
Piotr Wysocki. Aldona
 
Zbliżanie…
 
Michał Bieniek. Wracamy z polowania
 
Senses
 
Wojny religijne
 
Malwina Karp i Katarzyna Włodarczyk....
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
Sztuka po przejściach
 
Sztuka po przejściach
 
Festiwal „Sztuka po przejściach 2009”
 
Oiko Petersen. Downtown Collection
 
Oiko Petersen. Downtown Collection
 
Kwiaty na poddaszu
 
Pochwała przemijającego czasu
 
Anna Kołodziejczyk. Ruiny / Martwa natura
 
KATALOG: Pomiędzy wyspami
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
KATALOG: Galeria Mieszkanie Gepperta 2008,...
 
Michał Marek. X jak MM
 
Wilhelm Sasnal. Brzozowski nam współczesny
 
Pola Dwurnik. Szwajcarskie rysunki
 
Jerzy Kosałka. Najważniejsze to zdrowie –...
 
Marcin Fajfruk. Disco Combat
 
Aleksandra Urban. Wonderland
 
Michał Bieniek. Ana Layla
 
Pomiędzy wyspami
 
KATALOG: Galeria Mieszkanie Gepperta 2007,...
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
Monika Konieczna. Kwiat dla mnie…
 
Oiko Petersen. Guys. From Poland with Love
 
Ewelina Ciszewska. Sympatyczna Pani Krysia
 
Przemysław Sanecki. Faking.Me.intimace.You
 
Anna Kołodziejczyk. Najpiękniejsze uczucia...
 
Artur Goliński. Lexicon, 6.Aufl
 
Tekla Woźniak. Kot na vhsie
 
Arkadiusz Nowakowski, Paulina Płachecka. Melanż...
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...

Mathilde Lavenne. Cienie / Shadows

Wystawa w ramach Programu Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016

Termin: 16 – 29.12.2016
Wernisaż: 16.12.2016, godz. 19.00
Miejsce: Piwnica Pokoyhof, ul. Świętego Antoniego 2/4, Wrocław

Kurator: Marta Dziedziniewicz
Projekt graficzny: []
Fot. []

 

TEKST TOWARZYSZĄCY WYSTAWIE:

W imię lubianej przez siebie zasady, iż nic nie dzieje się przypadkiem, Mathilde Lavenne musiała przyjechać do Wrocławia.

Urodzona w 1982 roku we Francji absolwentka École de Beaux Arts w Tourcoing, École Supérieure des Arts Décoratifs w Strasburgu oraz Le Fresnoy – Studio national des arts contemporains, swoją praktykę artystyczną rozpoczęła od rysunku, natomiast z biegiem czasu jej zainteresowania skierowały się ku nowym technologiom i narzędziom cyfrowym, takim jak wideo, interaktywne instalacje, grafika czy animacja komputerowa. Mathilde lubi narzędzia, przyrządy, obiekty przypominające skomplikowane maszyny, obrazy które przywodzą na myśl lustra i kalejdoskopy. Jej prace charakteryzuje specyficzna czystość, przejrzystość formy, pewnego rodzaju naukowa dyscyplina, potrzeba nie tyle uporządkowania chaosu, ile uchwycenia go choćby na chwilę i przedstawienia jego wycinku w sposób klarowny.

Interesuje ją land art, sztuka ziemi, pejzaż – zarówno jako przedmiot obserwacji, jak i ingerencji, ale także ezoteryka, parapsychologia, psychodelia. Ważnym dla niej tropem jest szamanizm, poszukiwanie ludzi, którzy posiadają więź z duchami, przodkami i tajemnicą, lub odkrywanie kultowych miejsc, innych wymiarów, równoległych rzeczywistości. Artystka bada ich charakter i możliwość bytowania w dzisiejszych czasach, tak mocno osadzonych w sieci, w świecie cyfrowym.

Każde przedsięwzięcie Mathilde to swoista podróż, wędrówka. Podążanie za wewnętrznym głosem, wezwaniem, znakiem, poszukiwanie własnej historii, opowieści, warstwa po warstwie. Podczas gdy przez Skandynawię wyruszyła na spotkanie z surowym pięknem tamtejszego krajobrazu oraz by odnaleźć syberyjskie plemię Sami i ich szamanów, stworzyła hipnotyzujący, niezwykle sensualny film drogi – Focus on Infinity, w którym snuje rozważania o nieskończoności, o odwiecznym rytmie natury i jej zdolności do nieprzerwanej transformacji. Sama artystka weszła w nim w rolę szamanki, która wędruje do serca lodowca by zakląć współczesną rozłąkę człowieka i natury.

Mathilde trafiła do Wrocławia przez Witolda Gombrowicza. To lektura Opętanych Kosmosu na przestrzeni kilku ostatnich lat spowodowała jej zainteresowanie Polską, a w konsekwencji dwumiesięczną rezydencję w Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Przyjechała tu z otwartą głową, niejasnymi podejrzeniami jak może wyglądać nasz kraj (patrz nadodrzańskie podwórko, zdecydowanie przed rewitalizacją), kłębkiem informacji o sytuacji społeczno-politycznej. Uzbrojona w kamerę, notatnik, Gombrowicza, Poranek Magów Jacques’a Bergiere’a i Louisa Pauwelsa oraz dewizę life is being wrong.

Po rozpoczęciu eksploracji, której rytm wyznaczały krótsze lub dłuższe wyprawy i wędrówki, Mathilde poznała przedziwną powojenną historię Wrocławia i Dolnego Śląska – chodzi tu oczywiście o rok 1945 i całkowitą ‘wymianę’ ludności niemieckiej na polską, a co za tym idzie, brak ukorzenionej tożsamości lokalnej mieszkańców. Nasunęło jej to na myśl wizję Wrocławia jako miasta duchów, miasta cieni, miasta, które ma do odkrycia drugie dno. Na szlaku naszych wspólnych ekspedycji znalazły się miejsca nawiedzone i tajemnicze, emanujące szczególną energią, między innymi Wzgórze Partyzantów czy okolice Sobótki, gdzie do dziś można odnaleźć ślady kultów pogańskich oraz jeden z najsilniejszych czakramów w Polsce. Właśnie tam, w lesie na zboczu góry Raduni, Mathilde spotkała szamankę z Gwatemali (!), która postawiła jej majański horoskop.

Z miejsca na miejsce, z tematu na temat, od rozmowy do rewelacji wiodły Mathilde gombrowiczowskie strzałki – znaki, dziwne, niewytłumaczalne relacje słów, zdarzeń, przypadków i na pozór nieistotnych detali. Artystka postanowiła za nimi podążać aby wejść za kulisy kosmosu, jakim jest Wrocław i jego region. Wystawa jest zapisem, świadectwem i mapą mentalną tego rytuału eksploracji prowadzonego podług gombrowiczowskiego poszukiwania sensu i niesamowitości w sposób swobodny, intuicyjny, spontaniczny, wybiórczy. Z przekonaniem, że ta niesamowitość nie znajduje się w zjawiskach paranormalnych, tylko w osobach, rzeczach, miejscach, słowach i zdarzeniach zwykłych, codziennych.

Odrzucenie uproszczonej, czarno-białej wizji świata jest obecne także w naukach majańskiej szamanki, gdzie światło i ciemność, dobro i zło, szczęście i smutek zawsze występują razem, przenikając się nawzajem lub nawet tworząc jedność. W Cieniach bardzo interesuje nas ta nieoczywistość. Zatem podczas gdy nadzwyczajne znajdziemy w tym najzwyklejszym, tak i w raju zaskoczyć nas mogą nasze lęki, bądź też sam raj okaże się być zgoła innym miejscem niż to, które sobie wyobrażaliśmy. Tytułowe Cienie prześlizgują się gdzieś pomiędzy światłem a ciemnością, przeszłością i teraźniejszością, pomiędzy wymiarami, wsłuchując się w przewrotne podszepty życia, które wyznaczają im dalszą drogę.

Nie jest do końca pewne, czy ten projekt jest zakończony, kompletny. Być może ciąg znaków i strzałek czeka na Mathilde w innej części świata i nie miał dobiec kresu tutaj? Bez wątpienia jednak, jest to jej własna opowieść, albo jej część, którą odnalazła właśnie we Wrocławiu, a którą my możemy poznać podążając za strzałkami widocznymi tylko dla nas samych.

Czytaj dalej
Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności