Pokaż menuZamknij menumenu
 
AKADEMIA LETNIA BABY ART WALK + SYMPOZJUM WROCŁAW...
 
BAW! Baby Art Walk 2020
 
ŚCIEŻKI DO INTERPRETACJI – PAMIĘTNIK...
 
BAW! Baby Art Walk 2020
 
SENIOR ART WALK 2020
 
Konkurs
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 17
 
Alfons Mazurkiewicz, Anna Raczyńska. 15%...
 
BAW! Baby Art Walk 2019
 
#MUZEALNIAKI
 
BAW! Baby Art Walk 2019
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 16
 
Hanna Krzetuska, Karolina Szymanowska. 15%...
 
BAW! Baby Art Walk 2018
 
Entropia, sztuka rozpadu
 
BAW! Baby Art Walk 2018
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 15
 
Karina Marusińska. What The Eye Doesn’t...
 
Monika Konieczna, Zofia Gebhard. Mit Geistern...
 
Monika Konieczna. Atropa belladonna
 
BAW! Baby Art Walk 2017
 
THE ILLUSION OF RETURN
 
Karina Marusińska. What The Eye Doesn’t...
 
Leon Podsiadły. Bel Air
 
Akcja „Książki dla Gwinei”
 
SIECIOWANIE DLA KULTURY 2017
 
BAW! Baby Art Walk 2017
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 14
 
Mathilde Lavenne. Cienie / Shadows
 
Kasia Kmita. Kim byś była, gdybyś była kim...
 
Ghetto Relay. Projekt artystyczny Alessandry...
 
Die Deutschen kamen nicht
 
Kamil Moskowczenko. W co można...
 
Stanisław Dróżdż. Ścieżki tekstu 
 
Piotr Kmita. W poszukiwaniu straconego czasu
 
Młodzież w Europie
 
Podwórko Gepperta 2016
 
BAW! Baby Art Walk 2016
 
Mit Geistern Leben. Wydeptywanie Wydeptanych...
 
Podwórko Gepperta. Projekt społecznościowy
 
SIECIOWANIE DLA KULTURY 2016
 
100 000 KSIĄŻEK DLA GWINEI
 
BAW! Baby Art Walk 2016
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 13
 
Boże Ciało
 
Wykwit
 
Piotr Blajerski. The End
 
BAW! Baby Art Walk 2015
 
Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.II...
 
Podwórko Gepperta 2015
 
Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.I...
 
Grzegorz Różański. Zachowanie masy
 
Kamil I. Widzenia
 
Anna Raczyńska. Krótkie historie
 
Wrocław: The best of
 
BAW! Baby Art Walk 2015
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 12
 
Niemcy nie przyszli
 
Nienazwane przestrzenie / Innominate Spaces –...
 
Magda Franczak z udziałem Yael Frank....
 
Maria Stożek i Szymon Wojtyła. Bondage
 
Łukasz Filak, Wawrzyniec Kolbusz
 
Kornel Janczy
 
DYSK GEPPERTA 2014
 
Katarzyna Przezwańska
 
Śmierć Internauty
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 11
 
Krystian Truth Czaplicki. Przesunięty dom
 
DYSK GEPPERTA 2013
 
Ewa Żuchnik. Metamorfozy
 
Piotr Sakowski „ . “
 
Bez nie-ludzi nie ma nas
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 10
 
Aktywna poezja
 
Krzysztof Furtas, Piotr Blajerski. Lux Aeterna
 
Karina Marusińska. Sfera prywatna
 
Anna Kołodziejczyk. Obraz zniszczeń
 
Magda Franczak. Hairy Candies
 
Beata Wilczek + Michalina Grula. Ćwiczenia...
 
DYSK GEPPERTA 2012
 
Grzegorz Łoznikow. Historia w obrazkach
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 9
 
Piotr Zbierski. White Elephant
 
EGZEGEZA
 
House of Change / Dom przemian
 
Emergency Room
 
Wystawa
 
Piotr Kmita. Okropności zabawy
 
Dy Tagowska. Nigredo
 
Andrzej Sobiepan. PBZ
 
DYSK GEPPERTA 2011
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 8
 
KATALOG: „Sztuka po przejściach”...
 
Communism Never Happened
 
Festiwal „Sztuka po przejściach 2010”
 
Communism Never Happened
 
Il Vangelo secondo i reprobi, odc. 2
 
Piotr Wysocki. Aldona
 
Zbliżanie…
 
Michał Bieniek. Wracamy z polowania
 
Senses
 
Wojny religijne
 
Malwina Karp i Katarzyna Włodarczyk....
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
Sztuka po przejściach
 
Festiwal „Sztuka po przejściach 2009”
 
Sztuka po przejściach
 
Oiko Petersen. Downtown Collection
 
Oiko Petersen. Downtown Collection
 
Kwiaty na poddaszu
 
Pochwała przemijającego czasu
 
Anna Kołodziejczyk. Ruiny / Martwa natura
 
KATALOG: Pomiędzy wyspami
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
KATALOG: Galeria Mieszkanie Gepperta 2008,...
 
Michał Marek. X jak MM
 
Wilhelm Sasnal. Brzozowski nam współczesny
 
Pola Dwurnik. Szwajcarskie rysunki
 
Jerzy Kosałka. Najważniejsze to zdrowie –...
 
Marcin Fajfruk. Disco Combat
 
Aleksandra Urban. Wonderland
 
Michał Bieniek. Ana Layla
 
Pomiędzy wyspami
 
KATALOG: Galeria Mieszkanie Gepperta 2007,...
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
Monika Konieczna. Kwiat dla mnie…
 
Oiko Petersen. Guys. From Poland with Love
 
Ewelina Ciszewska. Sympatyczna Pani Krysia
 
Przemysław Sanecki. Faking.Me.intimace.You
 
Anna Kołodziejczyk. Najpiękniejsze uczucia...
 
Artur Goliński. Lexicon, 6.Aufl
 
Tekla Woźniak. Kot na vhsie
 
Arkadiusz Nowakowski, Paulina Płachecka. Melanż...
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...

Kamil Moskowczenko. W co można tu uwierzyć

Wystawa realizowana w ramach cyklu WROCŁAW: THE BEST OF

Termin: 18.11 – 9.12.2016
Wernisaż: 18.11.2016, godz. 19.00
Miejsce: Galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2, Wrocław

Kurator: Anna Kołodziejczyk
Projekt graficzny: Projekt graficzny: Łukasz Paluch / AnoMalia art studio
Fot. []

 

TEKST TOWARZYSZĄCY WYSTAWIE:

Wystawa W co można tu uwierzyć Kamila Moskowczenko dotyczy tematu religii i jest malarskim opisem powolnego demontażu istotnych obszarów tej sfery. Symbolika sakralna stanowi dla Moskowczenko ważną inspirację, zaś jej dopełnieniem bywa określone miejsce, w którym ją dostrzega.

W prowadzonym od 2011 roku cyklu realizacji pt. Relikty dolnośląskie, poświęconych reinterpretacji historycznego i kulturowego dziedzictwa Dolnego Śląska, jednym z takich miejsc był opuszczony kościół w Lisicy w Karkonoszach, w którego wnętrzach zostały odnalezione gnijące szaty liturgiczne, trawione przez prastare genetycznie kolonie pasożytów.

Obrazy z serii Relikty dolnośląskie, które wyznaczają główną oś wystawy, to malarska ilustracja fazy „umierania” obiektu. Dla tych obrazów przestrzeń pojęć i przedmiotów sakralnych jest równie bezwzględnie poddana degradującej sile zapomnienia, jak popadające w ruinę obiekty dawnej architektury. Motyw butwiejących ornatów znalazł tu zastosowanie dla metaforycznego zobrazowania struktur nowoczesnej mentalności, wyraźnie faworyzującej stanowisko „triumfu rozumu” i stawienia czoła „powadze Boga”. Dla widza szansa na refleksję nad tym zagadnieniem nie jest jednak skutkiem nachalnego manifestu. Motyw główny ‒ ornat ‒ w sposobie opracowania przypomina abstrakcję, nawet jeśli przyjąć, że dla tak znalezionego, sakralnego motywu abstrakcja może być zbyt emocjonalna. Ale materia, która pojawia się na obrazach, nie jest efektem emocjonalnych gestów, jest konstruowana na chłodno, płótna pokryte monochromatycznymi smugami lokują widza w samym środku wytrącającej się substancji.

Malarstwo Moskowczenko, ufundowane na odczuciu o religijnym wymiarze ‒ głębi niewzruszonej powagi, wykazuje niemal barokowy rodowód. Można tu dostrzec zarówno subtelność płynącą z formalnej nieostrości i miękkości, jak i akcenty ekspresyjne i gwałtowne, przypominające efekt zakrwawionego płótna. Zabieg ten wprowadza rozdźwięk pomiędzy tym, co z jednej strony może być interpretowane jako estetycznie pociągające, a tym, co finalnie okazuje się poszarpane i zdeprecjonowane.

Centralne dla wystawy W co można tu uwierzyć zjawisko rozpadającej się materii, potraktowanej jako czynnik aktywny i zmienny, ustanawia wiele znaczeń dla odbioru wystawy. Z całą pewnością jednym z nich jest namysł nad umiejscowieniem wiary w wysoko rozwiniętych, współczesnych kulturach, które mają tendencję do wypychania pojęć religii poza nawias postępowej myśli i tym samym wyzbywania się ważnych źródeł swojej energii.

Wystawa mierzy się więc z dwoma zagadnieniami: jednym jest struktura historii i zakłócenia w porządku symbolicznym, to jej zewnętrzna warstwa. Ale pytając o zewnętrzność, Moskowczenko bada zarazem to, co się pod nią skrywa: warstwy głębsze i mroczne, nierozerwalne z pojęciem kryzysu i utraty.

 

Kamil Moskowczenko (ur. 1983)
Absolwent Wydziału Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Dyplom z malarstwa zrealizował w 2009 roku. Współtwórca wrocławskiej galerii sztuki EMDES. Uczestnik projektu artystyczno ‒ badawczego Silesium poświęconego reinterpretacji historycznej i kulturowej kondycji Dolnego Śląska. W swojej twórczości wykorzystuje realizacje malarskie, obiekty i instalacje, performans.

Czytaj dalej
Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności