Pokaż menuZamknij menumenu
 
AKADEMIA LETNIA BABY ART WALK + SYMPOZJUM WROCŁAW...
 
BAW! Baby Art Walk 2020
 
ŚCIEŻKI DO INTERPRETACJI – PAMIĘTNIK...
 
BAW! Baby Art Walk 2020
 
SENIOR ART WALK 2020
 
Konkurs
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 17
 
Alfons Mazurkiewicz, Anna Raczyńska. 15%...
 
BAW! Baby Art Walk 2019
 
#MUZEALNIAKI
 
BAW! Baby Art Walk 2019
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 16
 
Hanna Krzetuska, Karolina Szymanowska. 15%...
 
BAW! Baby Art Walk 2018
 
Entropia, sztuka rozpadu
 
BAW! Baby Art Walk 2018
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 15
 
Karina Marusińska. What The Eye Doesn’t...
 
Monika Konieczna, Zofia Gebhard. Mit Geistern...
 
Monika Konieczna. Atropa belladonna
 
BAW! Baby Art Walk 2017
 
THE ILLUSION OF RETURN
 
Karina Marusińska. What The Eye Doesn’t...
 
Leon Podsiadły. Bel Air
 
Akcja „Książki dla Gwinei”
 
SIECIOWANIE DLA KULTURY 2017
 
BAW! Baby Art Walk 2017
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 14
 
Mathilde Lavenne. Cienie / Shadows
 
Kasia Kmita. Kim byś była, gdybyś była kim...
 
Ghetto Relay. Projekt artystyczny Alessandry...
 
Die Deutschen kamen nicht
 
Kamil Moskowczenko. W co można...
 
Stanisław Dróżdż. Ścieżki tekstu 
 
Piotr Kmita. W poszukiwaniu straconego czasu
 
Młodzież w Europie
 
Podwórko Gepperta 2016
 
BAW! Baby Art Walk 2016
 
Mit Geistern Leben. Wydeptywanie Wydeptanych...
 
Podwórko Gepperta. Projekt społecznościowy
 
SIECIOWANIE DLA KULTURY 2016
 
100 000 KSIĄŻEK DLA GWINEI
 
BAW! Baby Art Walk 2016
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 13
 
Boże Ciało
 
Wykwit
 
Piotr Blajerski. The End
 
BAW! Baby Art Walk 2015
 
Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.II...
 
Podwórko Gepperta 2015
 
Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.I...
 
Grzegorz Różański. Zachowanie masy
 
Kamil I. Widzenia
 
Anna Raczyńska. Krótkie historie
 
Wrocław: The best of
 
BAW! Baby Art Walk 2015
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 12
 
Niemcy nie przyszli
 
Nienazwane przestrzenie / Innominate Spaces –...
 
Magda Franczak z udziałem Yael Frank....
 
Maria Stożek i Szymon Wojtyła. Bondage
 
Łukasz Filak, Wawrzyniec Kolbusz
 
Kornel Janczy
 
DYSK GEPPERTA 2014
 
Katarzyna Przezwańska
 
Śmierć Internauty
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 11
 
Krystian Truth Czaplicki. Przesunięty dom
 
DYSK GEPPERTA 2013
 
Ewa Żuchnik. Metamorfozy
 
Piotr Sakowski „ . “
 
Bez nie-ludzi nie ma nas
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 10
 
Aktywna poezja
 
Krzysztof Furtas, Piotr Blajerski. Lux Aeterna
 
Karina Marusińska. Sfera prywatna
 
Anna Kołodziejczyk. Obraz zniszczeń
 
Magda Franczak. Hairy Candies
 
Beata Wilczek + Michalina Grula. Ćwiczenia...
 
DYSK GEPPERTA 2012
 
Grzegorz Łoznikow. Historia w obrazkach
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 9
 
Piotr Zbierski. White Elephant
 
EGZEGEZA
 
House of Change / Dom przemian
 
Emergency Room
 
Wystawa
 
Piotr Kmita. Okropności zabawy
 
Dy Tagowska. Nigredo
 
Andrzej Sobiepan. PBZ
 
DYSK GEPPERTA 2011
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 8
 
KATALOG: „Sztuka po przejściach”...
 
Communism Never Happened
 
Festiwal „Sztuka po przejściach 2010”
 
Communism Never Happened
 
Il Vangelo secondo i reprobi, odc. 2
 
Piotr Wysocki. Aldona
 
Zbliżanie…
 
Michał Bieniek. Wracamy z polowania
 
Senses
 
Wojny religijne
 
Malwina Karp i Katarzyna Włodarczyk....
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
Sztuka po przejściach
 
Festiwal „Sztuka po przejściach 2009”
 
Sztuka po przejściach
 
Oiko Petersen. Downtown Collection
 
Oiko Petersen. Downtown Collection
 
Kwiaty na poddaszu
 
Pochwała przemijającego czasu
 
Anna Kołodziejczyk. Ruiny / Martwa natura
 
KATALOG: Pomiędzy wyspami
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
KATALOG: Galeria Mieszkanie Gepperta 2008,...
 
Michał Marek. X jak MM
 
Wilhelm Sasnal. Brzozowski nam współczesny
 
Pola Dwurnik. Szwajcarskie rysunki
 
Jerzy Kosałka. Najważniejsze to zdrowie –...
 
Marcin Fajfruk. Disco Combat
 
Aleksandra Urban. Wonderland
 
Michał Bieniek. Ana Layla
 
Pomiędzy wyspami
 
KATALOG: Galeria Mieszkanie Gepperta 2007,...
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
Monika Konieczna. Kwiat dla mnie…
 
Oiko Petersen. Guys. From Poland with Love
 
Ewelina Ciszewska. Sympatyczna Pani Krysia
 
Przemysław Sanecki. Faking.Me.intimace.You
 
Anna Kołodziejczyk. Najpiękniejsze uczucia...
 
Artur Goliński. Lexicon, 6.Aufl
 
Tekla Woźniak. Kot na vhsie
 
Arkadiusz Nowakowski, Paulina Płachecka. Melanż...
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...

Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.II REHYDRACJA

Wystawa realizowana w ramach cyklu WROCŁAW: THE BEST OF

Termin: 26.10.2015 – 8.11.2015
Wernisaż: 26.10.2015, godz. 19.00
Miejsce: BARBARA: infopunkt / kawiarnia / kultura, Świdnicka 8b, 50-067 Wrocław

Kurator: Marcin Ludwin
Koordynacja: Anna Stec
Projekt graficzny: Karolina Pietrzyk
Fot. []

 

TEKST TOWARZYSZĄCY WYSTAWIE:

Jesteśmy zbiorem cząsteczek, który po naszej śmierci nie znika razem z nami. Atomy uwolnione z cielesnego reżimu tworzą nowe konstelacje uzupełniające ekosystem. W efekcie, przyroda jest samoregulującym się zbiorem stałym. Odpowiada za to prawo zachowania masy, które stawia znak równości pomiędzy reakcją i jej wynikiem.

Czy ten sposób myślenia zmienia coś w postrzeganiu produktów wytwarzanych przez ludzi? Już Joseph Beuys podkreślał, że sztuka na początku jest braniem z natury. Później następuje proces jej rozkładu i powrotu do macierzy, nie zawsze w tej samej formie. Tę biologiczną energię Beuys wizualizował poprzez tłuszcz i filc. W pracy Spring/Summer 2014 Gregor Różański również operuje silnymi symbolami. Jednak napój energetyczny Monster Energy oraz buty New Balance wskazują tutaj na przesunięcie we współczesnym sposobie myślenia. W przeciwieństwie do tłuszczu i filcu, nie sięgają one do źródeł naturalnych. Współczesny kult nieskończonej energii został oparty na upadku wielkich narracji, który wynika m. in. ze zdobyczy technologii masowej produkcji. Istotne jest tutaj przewartościowanie między przeszłością i teraźniejszością. Kiedyś długi proces tworzenia zawsze kończył się rozkładem. W tej chwili prędkość produkcji jest odwrotnie proporcjonalna do żywotności materiałów (żywność, tworzywa sztuczne).

Obserwowanie zmian zachodzących w dobie internetu oraz hi-techu przez pryzmat prawa zachowania masy pozwala na postawienie znaku równości pomiędzy na pozór wykluczającymi się zjawiskami. Produkcja gładko przechodzi w konsumpcję, utrata staje się czyimś zyskiem, a normalność z biegiem czasu przekształca się w jej brak – to błędne koło nabiera nowego znaczenia w obliczu współczesnej produkcji.
Czy taki obrót spraw zapewni nam dostęp do nieskończonej energii? Gładkie przechodzenie z jednego stanu w drugi, bez utraty wcześniejszych jakości? Jak w tym kontekście wytłumaczyć bataille’owski „nadmiar” energii? Naukowiec McKenzie Wark określa zjawisko wyczerpywania się materiałów użytkowych (np. złóż naturalnych) na rzecz powstających z nich produktów pojęciem tanatyzmu pochodzącym od greckiego boga śmierci Tanatosa. Ma on symbolizować kompulsywny popęd organizmu ku rozkładowi z organicznego w nieorganiczne. W tym przypadku organizmem jest dążący do autodestrukcji system ekonomiczny, a także nasze własne ciała. Ostatecznie, widmo prawa zachowania masy krąży nad bezrefleksyjną, nieopanowaną żądzą zysku i przyjemności – końcem naszej cywilizacji w obłokach atomów.
W tym kontekście, koniec nigdy nie jest definitywny. Mówi o tym praca First they igonre you, then they laugh at you, then they fight you, then you win. Litera „W”, pierwotnie część oryginalnego szyldu z pierwszej restauracji fast food w Polsce, odwołuje do świata, który już nie istnieje. Początki kapitalizmu mamy dawno za sobą. Pomimo tego, nawet odwrócenie oryginalnego szyldu o 180 stopni wciąż wskrzesza martwą rzeczywistość. Zmieniło się wszystko, a jednak nadal możemy postawić znak równości między „M” a „W” – W jak wspomnienia, W jak Wrocław, W jak wyzysk.

Błędne koło jednoczesnej konserwacji i destrukcji dotyka każdego z nas, chociażby poprzez niekończący się przymus pracy. Naszym jestestwem rzucają wątpliwości – albo wolność i zabawa, albo pewność jutra i przetrwanie. Wyborów nie ma zbyt wiele, więc brniemy w wieczne powracanie, którego nie jesteśmy w stanie zaakceptować. Wspominał o tym Nietzsche – skończona cielesność zaplątana w nieskończony nurt czasu skazuje nas na ciągłe przeżywanie tego samego.

W czasach, kiedy praca nigdy się nie kończy, a w naszych żyłach płynie kofeina bądź inne używki, poczucie nieprzerwanego cyklu powtarzalności wydaje się być wyjątkowo intensywne. Gregor Różański w pracy Monster Blood idzie nawet o krok dalej – przedstawia schemat totalnego człowieka współczesności. Obiekt składający się z ustawionego na postumencie 70-litrowego akwarium (średnia waga ludzkiego ciała) wypełnionego na dnie pięcioma litrami napoju energetycznego (ilość krwi w ciele) jest próbą rozciągnięcia w nieskończoność jednego punktu trwania. Strach przed pójściem do przodu (czasami również spojrzeniem wstecz), egzystowanie w jednym, konkretnym momencie są kumulacją rozterek rozrywających człowieka współczesności.

W tym miejscu objawia się fascynacja momentem przejścia – chwilą utraty wcześniejszego statusu oraz wciąż braku nadania nowego. Punkt ten jest miejscem, gdzie obydwie strony równania próbują uciec przed autorytarnością prawa zachowania masy. To m.in. za jego sprawą nasza rzeczywistość podlega globalnej tautologizacji. Społeczeństwo zostaje przepełnione komunikatami powtarzającymi się wewnątrz siebie, niepotrafiącymi wyjść poza swoje pole. Jest to jeden z powodów powszechnej fascynacji internautów retoryką Paulo Coehlo. Uśmiech sam pojawia się na twarzy, kiedy widzimy te koncepty życiowe. Z jednej strony chcielibyśmy, aby świat był tak prosty, jednak nie mamy pewności czy jest inaczej.

Z takim bagażem pędzimy od jednego tygodnia do drugiego, próbując przełamać krążące nad nami fatum. Jesteśmy bombardowani efektami ciągłego postępu. Poprawiny, after, nocne rozmowy są próbami odrzucenia tego stanu rzeczy. Pozostaje czysta celebracja. W tym kontekście, praca ETERNAL AFTER (co można tłumaczyć na dwa sposoby: „wieczne po” lub „wieczny after”) tworzy płaszczyznę poza czasem. Zawieszoną w nim, jednak do niego nie należącą. Instalacja będąca samowystarczalnym układem skupia w sobie owoce przeszłych rewolucji i zamierzchłych karnawałów wolności. Ich celebracja prowadzi do zapomnienia. Pomimo tego, pamięć zawsze powraca.
W powyższej sytuacji jesteśmy acefalicznym bytem, który – parafrazując Bataille’a – tą samą erupcją łączy narodziny i śmierć. Brak określonego bieguna jest tutaj znamienny. Fakt przekroczenia granicy, przejścia z jednej strony reakcji na drugą, powiela wcześniejszy schemat – rysując nowe koło na mapie wiecznego powracania. Statyczne trwanie jest, paradoksalnie, próbą ucieczki przed niekończącą się klątwą. Można powiedzieć, że jesteśmy cywilizacją afteru: zawieszoną między nocą a dniem, napierającą przed siebie, kiedy grunt pod nogami już dawno się skończył.

 

Gregor Różański (ur. 1988)
pochodzi z Wrocławia. W 2014 roku został wymieniony jako jeden z 11 najbardziej obiecujących twórców młodego pokolenia w rankingu czasopisma Obieg. Na wystawie pt. „ZACHOWANIE MASY”, Gregor Różański rozciąga w nieskończoność atmosferę imprezowego afteru i zagłębia się w późnokapitalistyczny etos pracy. Tytułowe pojęcie z obszaru nauk ścisłych pozwala na postawienie między nimi znaku równości. Podzielona na dwie części wystawa (Mieszkanie Gepperta i Barbara) może być ostatnim momentem na uchwycenie chwili upadku – uświadomienie sobie nadchodzących zmian.

 

Harmonogram wydarzeń towarzyszących:

23.10.2015, godz. 20.00
Wernisaż wystawy pt. „ZACHOWANIE MASY” w Mieszkaniu Gepperta, cz.I „DEHYDRACJA“

23.10.2015, godz. 22.00
Impreza w Das Lokalu „UTRATA MASY“ / zagrają: Kazula / DJ Torrentz.eu / Ultraviolent / Sojourn / wejście płatne

26.10.2015, godz. 16.00–18.30: warsztaty dla artystów i kuratorów pt. „OFFLINE IMPACT” / prowadzenie: Romuald Demidenko / wymagane wcześniejsze zapisy: www.newartcenter.info

26.10.2015, godz. 19.00
Wernisaż wystawy pt. „ZACHOWANIE MASY” w Barbarze, cz.II „REHYDRACJA“

31.10.2015, godz. 18.00
Wykład pt. „ETERNAL AFTER” / prowadzenie: Mateusz Kazula

28.10.2015, godz. 13.00
Baby Art Walk / oprowadzanie kuratorskie dla rodziców z małymi dziećmi

07.11.2015, godz. 15.00
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie (start w Mieszkaniu Gepperta) / prowadzenie: Marcin Ludwin

Czytaj dalej
Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności