Pokaż menuZamknij menumenu
 
AKADEMIA LETNIA BABY ART WALK + SYMPOZJUM WROCŁAW...
 
BAW! Baby Art Walk 2020
 
ŚCIEŻKI DO INTERPRETACJI – PAMIĘTNIK...
 
BAW! Baby Art Walk 2020
 
SENIOR ART WALK 2020
 
Konkurs
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 17
 
Alfons Mazurkiewicz, Anna Raczyńska. 15%...
 
BAW! Baby Art Walk 2019
 
#MUZEALNIAKI
 
BAW! Baby Art Walk 2019
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 16
 
Hanna Krzetuska, Karolina Szymanowska. 15%...
 
BAW! Baby Art Walk 2018
 
Entropia, sztuka rozpadu
 
BAW! Baby Art Walk 2018
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 15
 
Karina Marusińska. What The Eye Doesn’t...
 
Monika Konieczna, Zofia Gebhard. Mit Geistern...
 
Monika Konieczna. Atropa belladonna
 
BAW! Baby Art Walk 2017
 
THE ILLUSION OF RETURN
 
Karina Marusińska. What The Eye Doesn’t...
 
Leon Podsiadły. Bel Air
 
Akcja „Książki dla Gwinei”
 
SIECIOWANIE DLA KULTURY 2017
 
BAW! Baby Art Walk 2017
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 14
 
Mathilde Lavenne. Cienie / Shadows
 
Kasia Kmita. Kim byś była, gdybyś była kim...
 
Ghetto Relay. Projekt artystyczny Alessandry...
 
Die Deutschen kamen nicht
 
Kamil Moskowczenko. W co można...
 
Stanisław Dróżdż. Ścieżki tekstu 
 
Piotr Kmita. W poszukiwaniu straconego czasu
 
Młodzież w Europie
 
Podwórko Gepperta 2016
 
BAW! Baby Art Walk 2016
 
Mit Geistern Leben. Wydeptywanie Wydeptanych...
 
Podwórko Gepperta. Projekt społecznościowy
 
SIECIOWANIE DLA KULTURY 2016
 
100 000 KSIĄŻEK DLA GWINEI
 
BAW! Baby Art Walk 2016
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 13
 
Boże Ciało
 
Wykwit
 
Piotr Blajerski. The End
 
BAW! Baby Art Walk 2015
 
Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.II...
 
Podwórko Gepperta 2015
 
Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.I...
 
Grzegorz Różański. Zachowanie masy
 
Kamil I. Widzenia
 
Anna Raczyńska. Krótkie historie
 
Wrocław: The best of
 
BAW! Baby Art Walk 2015
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 12
 
Niemcy nie przyszli
 
Nienazwane przestrzenie / Innominate Spaces –...
 
Magda Franczak z udziałem Yael Frank....
 
Maria Stożek i Szymon Wojtyła. Bondage
 
Łukasz Filak, Wawrzyniec Kolbusz
 
Kornel Janczy
 
DYSK GEPPERTA 2014
 
Katarzyna Przezwańska
 
Śmierć Internauty
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 11
 
Krystian Truth Czaplicki. Przesunięty dom
 
DYSK GEPPERTA 2013
 
Ewa Żuchnik. Metamorfozy
 
Piotr Sakowski „ . “
 
Bez nie-ludzi nie ma nas
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 10
 
Aktywna poezja
 
Krzysztof Furtas, Piotr Blajerski. Lux Aeterna
 
Karina Marusińska. Sfera prywatna
 
Anna Kołodziejczyk. Obraz zniszczeń
 
Magda Franczak. Hairy Candies
 
Beata Wilczek + Michalina Grula. Ćwiczenia...
 
DYSK GEPPERTA 2012
 
Grzegorz Łoznikow. Historia w obrazkach
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 9
 
Piotr Zbierski. White Elephant
 
EGZEGEZA
 
House of Change / Dom przemian
 
Emergency Room
 
Wystawa
 
Piotr Kmita. Okropności zabawy
 
Dy Tagowska. Nigredo
 
Andrzej Sobiepan. PBZ
 
DYSK GEPPERTA 2011
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 8
 
KATALOG: „Sztuka po przejściach”...
 
Communism Never Happened
 
Festiwal „Sztuka po przejściach 2010”
 
Communism Never Happened
 
Il Vangelo secondo i reprobi, odc. 2
 
Piotr Wysocki. Aldona
 
Zbliżanie…
 
Michał Bieniek. Wracamy z polowania
 
Senses
 
Wojny religijne
 
Malwina Karp i Katarzyna Włodarczyk....
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
Sztuka po przejściach
 
Festiwal „Sztuka po przejściach 2009”
 
Sztuka po przejściach
 
Oiko Petersen. Downtown Collection
 
Oiko Petersen. Downtown Collection
 
Kwiaty na poddaszu
 
Pochwała przemijającego czasu
 
Anna Kołodziejczyk. Ruiny / Martwa natura
 
KATALOG: Pomiędzy wyspami
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
KATALOG: Galeria Mieszkanie Gepperta 2008,...
 
Michał Marek. X jak MM
 
Wilhelm Sasnal. Brzozowski nam współczesny
 
Pola Dwurnik. Szwajcarskie rysunki
 
Jerzy Kosałka. Najważniejsze to zdrowie –...
 
Marcin Fajfruk. Disco Combat
 
Aleksandra Urban. Wonderland
 
Michał Bieniek. Ana Layla
 
Pomiędzy wyspami
 
KATALOG: Galeria Mieszkanie Gepperta 2007,...
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
Monika Konieczna. Kwiat dla mnie…
 
Oiko Petersen. Guys. From Poland with Love
 
Ewelina Ciszewska. Sympatyczna Pani Krysia
 
Przemysław Sanecki. Faking.Me.intimace.You
 
Anna Kołodziejczyk. Najpiękniejsze uczucia...
 
Artur Goliński. Lexicon, 6.Aufl
 
Tekla Woźniak. Kot na vhsie
 
Arkadiusz Nowakowski, Paulina Płachecka. Melanż...
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...

Bez nie-ludzi nie ma nas

Cyk spotkań i wykładów

Termin: 01.01.2013 – 30.12.2013
Miejsce: Galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2, Wrocław
Kurator cyklu: Joanna Kobyłt
Projekt graficzny:
Fot. []

 

W humanistyce antropocentryzm słabnie. Jest to proces powolny, choć wyjątkowo wyraźny. Być może nieodwracalny. Sztuka współczesna coraz częściej sięga po posthumanistyczne wątki wpisując się w zwrot etyczny, jaki możemy obserwować we współczesnej humanistyce. Od zawsze nauka i sztuka koncentrowały się na roli i aktywności człowieka. Jak wygląda sztuka i estetyka, gdy podmiot nie jest ludzki?

Kluczowymi problemami dla posthumanizmu oraz jesiennych spotkań są zagadnienia granic tożsamości gatunkowej, relacji między tym, co ludzkie i nie-ludzkie, czyli związki człowieka z technologią, środowiskiem, zwierzętami, rzeczami oraz zagadnienia biowładzy, biopolityki i biotechnologii czy animal studies. Historia rozwoju dominacji człowieka jako Pana i Władcy wszystkich gatunków, ujarzmiającego świat zwierząt, jest także przykładem naszego ujarzmiania się nawzajem. Historia ludzkości odsłania bowiem pewien schemat – najpierw ludzie eksploatują zwierzęta, a później traktują innych ludzi jak zwierzęta, czyniąc z nimi to, co ze zwierzętami. Gdy uchwycimy jednym narzędziem osobliwy, XIX-wieczny gabinet przyrodniczy, ludzkie zoo z początków XX wieku i biopolityczną władzę nad kontrolą urodzeń w Szwecji powstanie mapa nowoczesnego rasizmu.

Joanna Kobyłt

 

7 listopada, godz. 18:00
„Animal studies – nowa perspektywa w badaniach nad sztuką” │wykład Doroty Łagodzkiej

Współczesna sztuka, jako rodzaj teorii i praktyki, jest obszarem, na którym wyraźnie rysują się zmiany związanie z kwestionowaniem antropocentrycznego paradygmatu. Istotne etycznie i nabierające coraz większego znaczenia są zmiany relacji między „homo sapiens” i innymi zwierzętami. Podczas wykładu w Mieszkaniu Gepperta Dorota Łagodzka przedstawi zarys problematyki związanej ze zmianą statusu zwierząt w sztuce w szerszym kontekście filozoficznym i społeczno-etycznym.

Dorota Łagodzka – historyczka sztuki, asystent naukowy dziekana ds. human-animal studies na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego, doktorantka w Instytucie Sztuki PAN, pisze dysertację na temat zmiany statusu zwierząt w sztuce współczesnej, współredaktorka czasopisma „Artmix”, krytyczka sztuki, kuratorka (m. in. „ZWIERZenia. Czułość istnienia” w Galerii Wozownia).

 

8 listopada, godz. 18:00
„Freak, obcy, inny. Performatywne strategie konstruowania dzikiego” | wykład Justyny Lipko-Koniecznej

Tematem wykładu będą spektakle osobliwości – od pokazów freaków do ludzkiego Zoo i wystaw światowych. Uważnie przyjrzymy się XIX wiecznej fascynacji egzotyką, która, splatając się z dyskursem rasy i postępu, tworzy ramę reprezentacji dla niezwykle popularnych i pożądanych wśród zachodniej publiczność Paryża, Londynu, Brukseli czy Nowego Jorku występów.

Justyna Lipko-Konieczna – doktorantka w Instytucie Kultury Polskiej UW. Współautorka scenariuszy teatralnych, dramaturżka. Współpracowała m.in. z Teatrem Dramatycznym, gdzie współtworzyła spektakle „Per Gynt. Szkice z Dramatu Henryka Ibsena”, „Klub Polski”, „Córeczki”. Autorka koncepcji merytorycznej i dramaturżka Teatralnego Placu Zabaw, projektu teatralno-edukacyjnego przygotowywanego przez Instytut Teatralny oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

14 listopada, godz. 18:00
„Bio/body art – posthumanizm, feminizm i sztuka” | wykład Kamili Kolebacz

Czy w ramach sztuki i estetyki posthumanizmu można mówić o subkulturze feministycznej?
Celem wykładu jest pokazanie związków bio artu i feminizmu. Swoistego krytycznego wymiaru sztuki i estetyki posthumanizmu obecnego w dziełach i praktykach artystek bio artu (Kira O’Reilly, Jenifer Willet, Anna Dumitriu, Ionat Zurr, Marta de Menezes). Bio art problematyzuje temat ludzkiego i nie ludzkiego życia w kontekście biologii i współczesnych biotechnologii. Działania na pograniczu nauki i sztuki niejednokrotnie odsłaniają epistemologiczny potencjał bio artu (Jeniffer Willet, Tagny Duffy). Pokazują bowiem, że sztuka biologiczna jest nie tylko nowatorską praktyką artystyczną, lecz także polem badawczym kwestionującym antropocentryzm w nauce.

Kamila Kolebacz – filozofka, kulturoznawczyni, kuratorka. Doktorantka w Instytucie Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Jej zainteresowania badawcze oscylują wokół filozofii współczesnej, feminizmu i posthumanizmu.

 

21 listopada, godz. 18:00
„Sztuka oporu z perspektywy humanizmu” | wykład Agnieszki Kowalczyk

Wystąpienie podejmuje kwestię warunków i możliwości dla teorii oporu uwzględniającej ludzkich i nie-ludzkich aktorów. Jednocześnie autorka, wychodząc od rozumienia posthumanizmu w ujęciu Cary’ego Wolfa, spróbuje zastanowić się, jakie praktyki artystyczne mają potencjał rewolucjonizowania posthumanistycznych wspólnot. Przykładu dostarczą m.in. działania „robotników kultury” z Critical Art Ensemble.

Agnieszka Kowalczyk (ur. 1985) – doktorantka w Instytucie Filozofii UAM. Studiowała filozofię i kulturoznawstwo. Zajmuje się krytycznymi studiami nad zwierzętami, ekofeminizmem, feminizmem materialistycznym, socjologią wiedzy, społecznymi studiami nad nauką.

 

28 listopada, godz. 18:00
„KUNA PROJEKT – przestrzeń miejska nie tylko dla ludzi” | spotkanie z Joanną Walewską

W ostatnich latach procesy urbanizacyjne powodują, że przedmieścia wchłaniają tereny wiejskie, które stanowiły środowisko naturalne wielu gatunków zwierząt. Jednak zauważalny jest również proces odwrotny, czyli synurbizacja polegająca na tym, iż wiele gatunków zwierząt zamieszkuje na stałe tereny miejskie, które są dla nich atrakcyjne ze względu na dostępność pożywienia, schronienia w okresie zimowym, mniejszą ilość naturalnych wrogów, czy polepszenie się jakości wód w rzekach. Przestrzeń miejska staje się interfejsem, który umożliwia kontakty pomiędzy jego ludzkimi oraz nie-ludzkimi mieszkańcami, dlatego warto zastanowić się, w jaki sposób projektanci – często inspirując się formami naturalnymi – mogą przyczynić się do wspierania biologicznej różnorodności.

Joanna Walewska – adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa na Wydziale Filolgicznym UMK. Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie studiowała również filozofię i obroniła pracę doktorską na temat wczesnej sztuki komputerowej. Zainteresowana historią mediów, studiowała na kierunku Media Art History na Donau-Universität w Krems. Pracowała na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ w Zakładzie Technologii Gier.


4 grudnia, godz. 18:00
„Pasaże Jakoba Von Uexkülla. Jak zwierzęta i ludzie stwarzają swoje światy” | wykład Katarzyny Bobrowicz

Karol Linneusz w swych „Systema naturae” pisze, że dla człowieka jako jedynego spośród wszystkich naczelnych nie znajduje cechy specyficznej i odróżniającej go od małpy. Z nieco odmiennej perspektywy spróbujemy spojrzeć na światy zwierzęce i ludzkie. Zastanowimy się, kto i o co oskarżał osławionego Karola Darwina na pierwszej stronie Niemieckiej Gazety Powszechnej z 18 stycznia 1943, po czym udamy się na krótką przechadzkę w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: jak zwierzęcy podmiot widzi świat? Jak go postrzega i jak w nim działa, co staje się dla niego kluczowe? W tym celu odniesiemy się do „Pasaży ku światom ludzi i zwierząt” Jakoba von Uexkülla. To biolog i filozof zarazem, który, wyklęty ze swojego środowiska, przez 60 lat pozostawał naukowcem bez własnego laboratorium, założonego wreszcie w budynku starego akwarium.
Przyjmiemy wraz z nim perspektywę kleszcza, jeżowca czy szpaka choćby za cenę poczucia wyższości nad furkoczącymi, pełzającymi i skaczącymi wokół podmiotami. Dlaczego niegdyś wyklęliśmy Caspara Friedricha Wolffa, dlaczego samego Uexkülla, głosząc wszem i wobec prawdę objawioną przez Darwina?

Katarzyna Bobrowicz – wykłada na Wydziale Artes Liberales i pracuje naukowo na Wydziale Psychologii; autorka cyklu zajęć pt. „Królestwo Szaleńców: światy zwierząt i ludzi”, prowadzi badania z udziałem zwierząt i ludzi, od niemowląt po dorosłych; obecnie tłumaczy książkę Jakoba von Uexkulla, biologa i filozofa z Hamburga, „Streifzuge durch die Umwelten von Tieren und Menschen”, która stanie się punktem wyjścia i dojścia dla wygłoszonego wykładu.


5 grudnia, godz. 18:00
„Od zwierzęcia do człowieka i z powrotem” | wykład Jacka Schodowskiego

Wydzielenie człowieka, jako stworzonego na obraz i podobieństwo Boga, wyróżniło go spośród świata natury. Zagwarantowało mu szczególnie uprzywilejowane miejsce w porządku stworzenia, zarówno jeśli chodzi o byt doczesny, jak i porządek zbawienia – w odniesieniu do stanu zwierzęcego (by nie powiedzieć, że jego kosztem). Wraz z takimi autorami jak Agamben, Derrida czy Rosenzweig spróbujemy zastanowić się jakie przesłanki stoją za każdorazowym wprowadzaniem różnicy antropologicznej w obręb naszego myślenia. Przydatna w rozważaniach o granicy pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem może okazać się sztuka, jako praktyka niejako sytuująca się poza „humanistycznym” paradygmatem.

Jacek Schodowski studiował filozofią i filologię, przygotowuje rozprawę doktorską na IFIS PAN poświęconą myśli Lacana. Współpracuje z Instytutem Studiów Zaawansowanych oraz wydawnictwem PWN.

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności