Pokaż menuZamknij menumenu
 
DemArt – Międzynarodowy instytut wspólnego...
 
21. Przegląd Sztuki Survival
 
DECONFINING – uwalnianie sztuki, kultury...
 
BAW na wystawie „Ograniczenia określonego...
 
Ograniczenia określonego sposobu przemieszczania...
 
Młodzież w kulturze
 
Nawiedzają mnie myśli o tym,...
 
KATALOG: „To maluję ja!”
 
Spacery historyczne
 
Wrocławianki. Książka herstoryczno-artystyczna
 
„Rysunki glonowe” – wystawa w galerii...
 
Podcasty – To maluję ja!
 
Scenariusze zajęć warsztatowych z cyklu...
 
Na wschodzie bez zmian
 
Forum „Hanna Krzetuska. To maluję ja!”
 
Hanna Krzetuska. To maluję ja!
 
„To maluję ja!” – wystawa w Mieszkaniu...
 
ARTIST TALK: Tomasz Opania
 
Jesienne spacery – BAW i SAW
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 20
 
Artifake takeover – relacje z Ukrainy
 
Wolontariuszki i wolontariusze SURVIVALU
 
Siedmioro wspaniałych, czyli BWA w galerii...
 
20!
 
20. Przegląd Sztuki SURVIVAL
 
Projekt Szpital w centrum...
 
Tomasz Czyżkowski przeciwko wojnie
 
Anna Kołodziejczyk w galerii Szewska
 
ARTIST TALK: Karolina Jaklewicz, Marzena Sadocha
 
Wiosenny Baby Art Walk
 
WIOSENNY SENIOR ART WALK!
 
LOKUM DLA UCHODŹCÓW I UCHODŹCZYŃ...
 
KAROLINA JAKLEWICZ | MARZENA SADOCHA, „STAN...
 
KATALOG: Przegląd Sztuki Survival 19
 
UNLEARNING
 
ARTIFAKE: WYSTAWA PODSUMOWUJĄCA NA SZEWSKIEJ
 
ARTIFAKE: TWORZENIE NIESAMOWITYCH HISTORII
 
ARTIFAKE: MINISTERSTWO INFORMUJE
 
ARTIFAKE: Sztuka a fake news...
 
ARTIFAKE: UWAGA SZUM!
 
ALICJA PATANOWSKA I MARCIN SAWIŃSKI, „FAKE...
 
ARTIFAKE: LILIANA ZEIC, „LATO NADESZŁO DZISIAJ...
 
ZOFIA PAŁUCHA W GALERII SZEWSKA
 
EUROPA–AFRYKA: EKSPORT–IMPORT
 
ARTIFAKE: PAWEŁ KULCZYŃSKI, „2+2=5″
 
FORUM DIALOGU
 
EWA ZWARYCZ, „ROZBITE LUSTRO”
 
ARTIFAKE: ART INVADES FAKES
 
ARTIST TALK: ROZMOWA Z EWĄ ZWARYCZ
 
BAW! I SAW! W MIESZKANIU GEPPERTA
 
19. SURVIVAL NA SZEWSKIEJ
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 19
 
ZOFIA PAŁUCHA, „GETTING DIRTY IN THE...
 
LEON PODSIADŁY, „BEL AIR”
 
VAHA: WROCŁAW STRATEGIC SURVIVAL HUB
 
HORACY MUSZYŃSKI, „RIXT”
 
HANNA KRZETUSKA-GEPPERTOWA, „15 % ABSTRAKCJI”
 
WASTELAND: KULTURA DLA KLIMATU
 
KATALOG: Leon Podsiadły – Bel Air
 
KOLOROWE ZABAW!KI
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 18
 
WASTELAND: KULTURA DLA KLIMATU / KULTUR FÜR DAS...
 
Otwarcie wystawy w Mieszkaniu Gepperta...
 
AKADEMIA LETNIA BABY ART WALK + SYMPOZJUM WROCŁAW...
 
BAW! Baby Art Walk 2020
 
ŚCIEŻKI DO INTERPRETACJI – PAMIĘTNIK...
 
BAW! Baby Art Walk 2020
 
SENIOR ART WALK 2020
 
Konkurs
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 17
 
Alfons Mazurkiewicz, Anna Raczyńska. 15%...
 
BAW! Baby Art Walk 2019
 
Barbara Żłobińska i Mariusz Maślanka. Bad...
 
#MUZEALNIAKI
 
BAW! Baby Art Walk 2019
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 16
 
Hanna Krzetuska, Karolina Szymanowska. 15%...
 
BAW! Baby Art Walk 2018
 
Entropia, sztuka rozpadu
 
BAW! Baby Art Walk 2018
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 15
 
Karina Marusińska. What The Eye Doesn’t...
 
Monika Konieczna, Zofia Gebhard. Mit Geistern...
 
Monika Konieczna. Atropa belladonna
 
BAW! Baby Art Walk 2017
 
THE ILLUSION OF RETURN
 
Karina Marusińska. What The Eye Doesn’t...
 
Leon Podsiadły. Bel Air
 
Akcja „Książki dla Gwinei”
 
SIECIOWANIE DLA KULTURY 2017
 
BAW! Baby Art Walk 2017
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 14
 
Mathilde Lavenne. Cienie / Shadows
 
Kasia Kmita. Kim byś była, gdybyś była kim...
 
Ghetto Relay. Projekt artystyczny Alessandry...
 
Die Deutschen kamen nicht
 
Kamil Moskowczenko. W co można...
 
Stanisław Dróżdż. Ścieżki tekstu 
 
Piotr Kmita. W poszukiwaniu straconego czasu
 
Młodzież w Europie
 
Podwórko Gepperta 2016
 
BAW! Baby Art Walk 2016
 
Mit Geistern Leben. Wydeptywanie Wydeptanych...
 
Podwórko Gepperta. Projekt społecznościowy
 
SIECIOWANIE DLA KULTURY 2016
 
100 000 KSIĄŻEK DLA GWINEI
 
BAW! Baby Art Walk 2016
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 13
 
Boże Ciało
 
Wykwit
 
Piotr Blajerski. The End
 
BAW! Baby Art Walk 2015
 
Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.II...
 
Podwórko Gepperta 2015
 
Grzegorz Różański. ZACHOWANIE MASY, cz.I...
 
Grzegorz Różański. Zachowanie masy
 
Kamil I. Widzenia
 
Anna Raczyńska. Krótkie historie
 
Wrocław: The best of
 
BAW! Baby Art Walk 2015
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 12
 
Niemcy nie przyszli
 
Nienazwane przestrzenie / Innominate Spaces –...
 
Magda Franczak z udziałem Yael Frank....
 
Maria Stożek i Szymon Wojtyła. Bondage
 
Łukasz Filak, Wawrzyniec Kolbusz
 
Kornel Janczy
 
DYSK GEPPERTA 2014
 
Katarzyna Przezwańska
 
Śmierć Internauty
 
Tomasz Opania. Right Now the Same Wind...
 
Innominate Spaces
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 11
 
Krystian Truth Czaplicki. Przesunięty dom
 
DYSK GEPPERTA 2013
 
Ewa Żuchnik. Metamorfozy
 
Piotr Sakowski „ . “
 
Bez nie-ludzi nie ma nas
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 10
 
Krzysztof Furtas, Piotr Blajerski. Lux Aeterna
 
Aktywna poezja
 
Karina Marusińska. Sfera prywatna
 
Anna Kołodziejczyk. Obraz zniszczeń
 
Magda Franczak. Hairy Candies
 
Beata Wilczek + Michalina Grula. Ćwiczenia...
 
DYSK GEPPERTA 2012
 
Grzegorz Łoznikow. Historia w obrazkach
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 9
 
Piotr Zbierski. White Elephant
 
EGZEGEZA
 
Wystawa
 
Emergency Room
 
House of Change / Dom przemian
 
Piotr Kmita. Okropności zabawy
 
Dy Tagowska. Nigredo
 
Andrzej Sobiepan. PBZ
 
DYSK GEPPERTA 2011
 
KATALOG: Przegląd Sztuki SURVIVAL 8
 
KATALOG: „Sztuka po przejściach”...
 
Communism Never Happened
 
Festiwal „Sztuka po przejściach 2010”
 
Communism Never Happened
 
Il Vangelo secondo i reprobi, odc. 2
 
Piotr Wysocki. Aldona
 
Zbliżanie…
 
Michał Bieniek. Wracamy z polowania
 
Senses
 
Wojny religijne
 
Malwina Karp i Katarzyna Włodarczyk....
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
Sztuka po przejściach
 
Sztuka po przejściach
 
Festiwal „Sztuka po przejściach 2009”
 
Oiko Petersen. Downtown Collection
 
Oiko Petersen. Downtown Collection
 
Kwiaty na poddaszu
 
Pochwała przemijającego czasu
 
Anna Kołodziejczyk. Ruiny / Martwa natura
 
KATALOG: Pomiędzy wyspami
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
KATALOG: Galeria Mieszkanie Gepperta 2008,...
 
Michał Marek. X jak MM
 
Wilhelm Sasnal. Brzozowski nam współczesny
 
Pola Dwurnik. Szwajcarskie rysunki
 
Jerzy Kosałka. Najważniejsze to zdrowie –...
 
Marcin Fajfruk. Disco Combat
 
Aleksandra Urban. Wonderland
 
Michał Bieniek. Ana Layla
 
Pomiędzy wyspami
 
KATALOG: Galeria Mieszkanie Gepperta 2007,...
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...
 
Monika Konieczna. Kwiat dla mnie…
 
Oiko Petersen. Guys. From Poland with Love
 
Ewelina Ciszewska. Sympatyczna Pani Krysia
 
Przemysław Sanecki. Faking.Me.intimace.You
 
Anna Kołodziejczyk. Najpiękniejsze uczucia...
 
Artur Goliński. Lexicon, 6.Aufl
 
Tekla Woźniak. Kot na vhsie
 
Arkadiusz Nowakowski, Paulina Płachecka. Melanż...
 
KATALOG: Przegląd Młodej Sztuki...

ARTIST TALK: Karolina Jaklewicz, Marzena Sadocha

Michał Bieniek rozmawia z artystkami m.in. o sztuce zaangażowanej społecznie i wyjątkowych okolicznościach przerwania wystawy w galerii Mieszkanie Gepperta.

Projekt „Stan wyjątkowy” to artystyczna reakcja na sytuację na polsko-białoruskiej granicy. Artystki, Karolina Jaklewicz i Marzena Sadocha po raz pierwszy współpracowały przy wystawie „Polska Gościnność” w 2019 roku. Wystawa odnosiła się do mitu polskiej gościnności i była refleksją nad kryzysem uchodźczym z 2016 roku, a także nad wzrastającą w Polsce homofobią i nietolerancją. Po kilku latach problem stał się jeszcze bardziej dotkliwy. Łamanie praw człowieka, a także przyczynianie się do śmierci uchodźców nie daje spokoju wielu ludziom, w tym artystkom i artystom działającym niczym sejsmografy i wyłapującym wszelkie drgania na społecznej powierzchni świata.

fot. Małgorzata Kujda

W związku z trwającą wojną w Ukrainie, po konsultacji z artystkami Karoliną Jaklewicz i Marzeną Sadochą, zdecydowaliśmy o zakończeniu wystawy STAN WYJĄTKOWY i zamknięciu galerii od 27 lutego do odwołania. Galerię Mieszkanie Gepperta przekształciliśmy w tymczasowe lokum dla Uchodźców i Uchodźczyń z Ukrainy.

Michał Bieniek: Wasz projekt „Stan wyjątkowy” rzeczywiście znalazł się w wyjątkowej sytuacji. W związku z wywołaną przez Rosję wojną w Ukrainie zgodziłyście się na przerwanie wystawy. Dzięki temu galeria Mieszkanie Gepperta mogła zostać przekształcona w tymczasowe schronienie dla osób uciekających przed konfliktem do Polski i UE. To dość nietypowy przykład społecznego zaangażowania artystów. W jakimś sensie nowa rzeczywistość zweryfikowała pewną deklaratywność i życzeniowość charakteryzującą wiele spośród projektów roszczących sobie prawo do miana „sztuki zaangażowanej społecznie” albo „sztuki dla zmiany społecznej” – otworzyła dla nich nowe pole. Jak z Waszej perspektywy ma się to do tezy o pewnej niemocy, czy też poczuciu bezradności albo braku sprawczości, które towarzyszą artyście wobec ludzkiej krzywdy, niesprawiedliwości, wreszcie tragedii, wojny?

Karolina Jaklewicz: Wojna nas zaskoczyła, ale wojna zawsze przychodzi nie w porę. Wystawa dotyczyła refleksji nad kryzysem uchodźczym na granicy polsko-białoruskiej. Namalowałam symboliczne ciała i szczątki ciał leżące w śniegu, a potem, w trakcie trwania wystawy, ci symboliczni uchodźcy stali się prawdziwi. Miejsce obrazów leżących na podłodze zajęły łóżka, anonimowe kształty, z dnia na dzień stały się osobami z imieniem i nazwiskiem. Pracując nad wystawą, nie myślałam o sprawczości – przecież teraz, po ponad miesiącu tragedii, nic nie wydaje się mieć siły sprawczej: ani dobre chęci, ani transporty broni, ani rozmowy, ani polityka. Sztuka tym jednak różni się od innych działań, że tak naprawdę nie dotyczy konkretu, ale pewnych uniwersalnych zjawisk, i jako taka nie jest publicystycznym apelem, tylko niezależną formą rozpiętą między tym, co realne, a tym, co symboliczne i wyobrażone. Sztuka nie ma daty ważności i w tym upatruję jej sprawczości – bo przezwycięża czas.

Marzena Sadocha: Sztuka ustępuje miejsca wojnie. Tak jak w teatrze w Mariupolu ludzie spali w dekoracjach teatralnych i pod nimi zginęli. A właściwie wojna po prostu spada na kolejne miejsca i zmienia je na bardzo podobne rozwalone klocki. Bomby nie mają respektu dla dzieł sztuki, tną tak samo obraz i ciało. Ale zostaje artysta, który może pomóc. Osierocony, bezrobotny. Od wybuchu wojny z podejrzliwością patrzę na manifesty artystyczne. Teatr jest teraz bardziej nam potrzebny jako schron dla przestraszonych emocji. Oczywiście to bardzo ważna potrzebna: nie zwariować. Ale to nie jest pomoc dla najbardziej przestraszonych. Poświęciłam sporo czasu tej pracy i mogłabym ją oddać za jedną sztukę bielizny. Ciągle o nią prosi punkt pomocowy na Dworcu Głównym. Więcej poczucia sprawczości miałam, zanosząc tam skarpetki. Majtki za obrazy, spektakle ze zgrzewkę wody, wiersze za poduszkę. Może powinniśmy otworzyć taki supermarket? Dodałabym do tego jeszcze msze za podpaski higieniczne. Oczywiście można powiedzieć, że sztuka pracuje w innej przestrzeni, nigdy nie miała nakarmić w sensie fizycznym, ale potrzeba w sferze mentalnej jakoś słabiej wypada, kiedy kurczy się żołądek. Zasady są już ustalone i nie zależą od nas. Od braku wody się umiera, od braku sztuki żyje się dalej, tylko trochę w innym kierunku. Wyprowadzenie z galerii prac o ludziach na granicy, a wniesienie tam łóżek dla ludzi z granicy jest tym samym gestem szukania rozwiązania. Bardzo za to dziękuję.

MB: Działając kuratorsko od dwudziestu już lat w polu sztuki w przestrzeni publicznej, miałem do czynienia z wieloma strategiami i bardzo różnorodnymi efektami interwencji artystycznych w tkance miejskiej. Bywało, że efekt społeczny tych interwencji był żaden, mimo że w wymiarze artystycznym działanie było ciekawe, dobre czy też jakoś prowokujące. Z drugiej strony zdarzały się interwencje artystów, które – finalnie opuszczając pole sztuki – oferowały bardzo wymierne korzyści lokalnym społecznościom: integrację, wymianę myśli, edukację, wreszcie know-how skutkujący np. realnymi środkami finansowymi na remont kamienicy czy podwórka. Interesuje mnie tutaj Wasz pogląd, malarki i pisarki, na to zagadnienie: czy sztuka prawdziwie zaangażowana musi w konsekwencji przestać być sztuką i zamienić się w realne działanie, aktywizm?

MS: Nie, sztuka zaangażowana społecznie nie musi się zamienić w aktywizm. Jak to sztuka, nic nie musi. Ale może też mieć swoje wojenne zadania, których nikt inny nie załatwi. Na przykład: nie zapomnieć. Sama jest faktycznie skazana na bezradność, ale z odbiorcami jest potencjalną energią. Czy ta energia musi mieć jasny cel realnych zmian? Nie. Może być refleksją, wkurwem, empatią. Wiesz, każdym rodzajem pobudzenia, które zmienia widza, ale to on podejmuje decyzję, co z tym zrobi. Mam organiczny odruch buntu w reakcji na pouczanie i polecenia. Nie jest skuteczną strategią założenie, że odbiorca jest głupszy od nas.

KJ: Może tego podziału należy upatrywać w intencji – jeśli chcemy zmienić coś tu i teraz, stajemy się aktywistkami, jeśli skłonić do refleksji, do bardziej ogólnego namysłu nad światem, pozostajemy autorkami melancholijnych prób uchwycenia tego, co umyka, co ukrywa się pod powierzchnią chwili. Na czym polega skuteczność aktywizmu, wiemy. Na czym polega skuteczność sztuki? Sam akt tworzenia jest zaprzeczeniem niemocy, bo z niczego szczególnego – z banalnych ruchów pędzla, z fabrycznie wytwarzanej farby – powstaje coś szczególnego, niepowtarzalnego. Coś, czego skutków nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Moje obrazy nie zmienią obecnej sytuacji, ale będą jej świadectwem. W nich uchwyciłam aurę, która wypełnia mnie, gdy nad ranem budzi mnie powidok drutu kolczastego. Może komuś zrobi się chłodno w środku, gdy obejrzy obrazy „Nie wszystko zasypie śnieg” i z tego chłodu coś wyniknie? Sztuka powstaje z „może”, nie z „na pewno”.

MB: W tekstach towarzyszących wystawie „Stan wyjątkowy” Karolina odwołuje się do słynnego „J’accuse” Emila Zoli, chcąc wpisać się tym samym w tradycję świadomego uczestniczenia artystów i intelektualistów w życiu publicznym (parafrazując Sartre’a, pisze: „Skoro zaczęłam malować, moją rolą nie jest milczenie”). U Marzeny natomiast wiele jest o omawianych wyżej poczuciu bezradności i ogólnej bezsilności artysty w czasie kryzysu. Paradoksalnie to w bezsilności ukryta jest jego/jej siła („Artysta nie może być niemy podczas politycznych rozgrywek. Jeśli gra się ludźmi, może szukać w sobie tego, co ludzkie. Nawet jeśli to będzie bezsilność”). W obu postawach widzę wiele wiary w możliwość opisania świata językiem sztuki i prowokowania tym samym odbiorców do myślenia i reagowania. To bardzo pozytywistyczna perspektywa. Ale i w niej wyczuwa się bezsilność, bo zanurzona jest przecież w społeczeństwie globalnego spektaklu, w którym nawet wojnę, gwałt i morderstwo próbuje się zamienić w rzekomą inscenizację, a rozterki natury moralnej często niewiele się liczą wobec zysku i dobrobytu. Opisałbym więc Wasze postawy jako paradoksalne, bo rozpostarte pomiędzy zaangażowaniem i chęcią prowokowania zmiany a poczuciem bezradności i zanurzeniem w niej. A jak Wy je postrzegacie?

MS: Nie, nie zanurzam się w bezradności, przestałabym pisać, daję jej miejsce. Nie można opisać świata, można opisywać go ciągle fragmentami. Słabość też jest opisem, da się w niej zobaczyć rozmiar tego, co ją wywołuje, i pozycję w hierarchii wartości tego, na co tak uparcie i bezradnie ciągle patrzymy.

KJ: Mam poczucie, że sztuka zawsze jest zaangażowana w materię świata i to nie temat jest najistotniejszy, ale umiejętność znalezienia formy. Forma artystyczna jest przestrzenią, której nie może zająć nic poza sztuką. W tym sensie każda forma jest zaprzeczeniem bezradności, bo jej zadaniem nie jest sprawczość rozumiana jako naprawa świata, tylko zdeterminowana w nim obecność. Paradoksalność naszych postaw widzę jako odbicie paradoksalności świata. Sztuka staje się nakładką równoległą do rzeczywistości, choć z niej powstaje i w nią się obraca.

www.wroclaw.pl
Wystawa Karolina Jaklewicz | Marzena Sadocha, „Stan wyjątkowy” realizowana w ramach zadania “Otwarta Pracownia Gepperta 2022” jest współfinansowana ze środków Gminy Wrocław

Czytaj dalej
Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
Zapoznaj się z naszą polityką prywatności